![](https://autonews.ir/wp-content/uploads/2023/10/1023.jpg)
ماکان EV هنوز رونمایی نشده اما نسخه پیشتولید در اختیار کارشناسان قرار گرفته است تا تواناییهای پورشه در ساخت یک کراساور اسپرت را ثابت شود.
به گزارش اتونیوزماکان در سالهای اخیر، پرفروشترین محصول پورشه بوده است. این مدل با ابعادی کوچکتر از کاین تولید میشود؛ اما امکانات عالی با کابین بسیار راحت و جادار فراهم میکند. از سویی دیگر، پورشه تصمیم گرفته تا سال ۲۰۳۰، هشتاد درصد ظرفیت تولید خود را تمام برقی و هیبریدی کند.
خوشبختانه ماکان برقی، فعلا قرار نیست جایگزین مدل بنزینی شود و سال ۲۰۲۵، در کنار دیگر تولیدات پورشه، تحویل خریداران خواهد شد. این محصول، رقابت با شاسیبلندهای برقی مرسدس بنز و بیامو را آغاز میکند تا پورشه از رقبای هموطن عقب نماند. درحالیکه EQE و iX با تحسین کارشناسان مواجه شدهاند؛ ماکان برقی راه سختی پیش رو دارد.
ماکان EV صرفا نسخه شاسی بلند از تایکان نیست. برای پلتفرم این کراساور، PPE فولکسواگن انتخاب شده تا کاملا جدید و بسیار متفاوت از دیگر محصولات بزرگترین خودروساز اروپا باشد. جالبتر اینکه فروش ماکان برقی و بنزینی در سال ۲۰۲۵، همزمان روی پلتفرمهای متفاوت انجام خواهد شد.
نسخه پروتوتایپ ارایه شده به کارشناسان در کالیفرنیا، باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی دارد و توان پیمایش حدود ۵۰۰ کیلومتر با یک شارژ فراهم میکند. این شرایط، فعلا برتری ماکان EV نسبت به تایکان با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر را نشان میدهد؛ هرچند که نمیتوان برای خودروی تولید ۲۰۲۵ از هماکنون اطمینان قطعی داشت.
ماکان برقی، حتما دو دیفرانسیل دو موتوره خواهد بود. حدود قدرت تولیدی پیشرانه، ۶۰۰ اسب بخار اعلام شده است که نسبت به ماکان GTS امروزی با قدرت ۴۳۴ اسب بخار برتری دارد. برای گشتاور، گمانهزنیهای چند منبع مختلف شامل CarAnd Driver، حدود ۱۰۰۰ نیوتنمتر است. وزن خالص این خودرو نیز احتمالا، ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلوگرم خواهد بود.
قیمت ماکان الکتریکی طبیعتا در زمان رونمایی نهایی مشخص خواهد شد اما پیشبینیهای این مورد، چندان سخت نیست. ارزانترین ماکان بنزینی با ۲۶۱ اسب بخار قدرت، ۶۳ هزار دلار هزینه خرید دارد و قیمت مدل پایه از تایکان ۴۲۹ اسب بخار، ۹۰ هزار دلار است. از مجموع موارد فوق میتوان آستانه قیمت ماکان برقی را ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار برآورد کرد.
کارشناس Motor1 در توصیف ماکان الکتریکی از واژه هیولا (Monster) استفاده میکند. این کراساور در نسخه تولید انبوه، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۵ ثانیه یا کمتر خواهد داشت؛ ضمن اینکه کیفیت رانندگی و مانورپذیری عالی در کلاس شاسیبلندهای اسپرت ارایه خواهد کرد. ماکان EV برخلاف تایکان، گیربکس دو سرعته مختص محور عقب نخواهد داشت اما فناوری جدید برای تقسیم گشتاور و فرمانپذیری چرخهای عقب ارایه خواهد کرد.
در بحث طراحی، احتملا نسخه نهایی بسیار نزدیک به نمونه پروتوتایپ تولید خواهد شد. روشنایی اصلی از طریق چراغ LED داخل سپر تامین میشود و روشنایی روز به شکل ۴ خط باریک، از بالا خواهد بود. طراحی داخلی ماکان EV، کاملا محرمانه است و حتی برای نسخه پروتوتایپ، داشبورد مخفی شده زیر پوشش ارایه شد.
دو حالت رانندگی اصلی برای ماکان برقی، آرام و پرشتاب (اسپرت) هستند. طبیعتا برای رانندگی آرام داخل شهر و تردد خانوادگی، ۶۰۰ اسب بخار و ۱۰۰۰ نیوتنمتر، کاربردی نیست؛ ضمن اینکه مصرف انرژی بالا خواهد داشت. همچنین عملکرد نرم و راحت سیستم تعلیق برای حالت آرام یا اقتصادی (Eco)، اهمیت زیادی دارد؛ اما لازم است در مود اسپرت، تعادل بینظیر پورشه برای عبور از پیچهای تند و شتابگیری ناگهانی به محض فشار بر پدال، فراهم شود. این موارد، توسط کارشناسان در کالیفرنیا آزمایش شد و مورد تحسین قرار گرفت. ظاهرا تایرهای چهارفضل کنتینتال نیز، نقش مهمی در کیفیت سواری ماکان EV داشتهاند.
برای خودروهای سنگینوزن با پیشرانه گشتاور بالا، چالش کنترل هرزگردی وجود دارد. این مورد، خصوصا برای مدیریت گشتاور روی چرخهای عقب نیز مشکلساز است اما ماکان برقی به لطف فناوریهای جدید و فرمانپذیری محور عقب، به خوبی کنترل کشش و لغزش را انجام میدهد تا رانندگی پرشتاب و هیجانانگیز با تایکان EV فراهم شود.
معماری ۸۰۰ ولت با چیدمان باتری در کف برای تایکان برقی استفاده شده است. این خودرو با شارژر ۲۷۰ کیلووات سازگار خواهد بود و ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در ۲۰ تا ۲۵ دقیقه تکمیل خواهد کرد. همچنین، فضای بسیار خوب برای سرنشینان جلو و عقب فراهم است اما نسبت به تایکان بنزینی، کاهش فاصله بدنه تا سطح جاده وجود دارد.
شکی نیست که تایکان الکتریکی نسبت به قدرتمندترین مدل فعلی از پورشه تایکان، پرشتابتر و هیجانانگیزتر است. کیفیت رانندگی مدل برقی، کارشناسان را متعجب کرد اما اختلاف قیمت چشمگیر بین نسخههای برقی و بنزینی در سال ۲۰۲۵؛ قطعا بر موفقیت تجاری تایکان EV تاثیرگزار خواهد بود. هماکنون ماکان S دو دیفرانیسل با قدرت ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۵۲۰ نیوتنمتر، ۷۳ هزار دلار است و کاین پلاگین هیبرید به عنوان شاسیبلند بزرگتر و کممصرفتر، ۹۳ هزار دلار قیمت دارد.