لاماری ایما هیبریدی یا HEV نسخه مدرنتر، سبز و کم مصرف و البته با آپشنهای بیشتر ایما است که علاوه بر مزیتهای بیشتر نسبت به نسخه معمولی، طراحی اسپرتتر و جذابتری هم دارد.
به گزارش اتو نیوز،بهمنماه سال ۱۴۰۰، لاماری ایما توسط آرین موتور رونمایی شد و به شدت مورد توجه قرار گرفت. سبک طراحی خاص و توانایی فنی قابل قبول، شهرت این کراساور چینی را افزایش داد. لاماری ایما باوجود قیمت نسبتا گران، هماکنون یکی از محبوبترین و پرفروشترین خودروهای مونتاژ ایران در بازار است.
فورتنینگ T5 EVO محصول دانگ فنگ با نام تجاری لاماری ایما توسط شرکت آرین پارس موتور مونتاژ میشود. البته نسخه MPV یا مینیون این خودرو هم توسط فرداموتور با نام سوبا M4 عرضه میشود که آن هم دو نسخه بنزینی و هیبریدی دارد. جالب اینکه ایران خودرو هم سدانهای شاین مکس بنزینی و هیبریدی را به صورت وارداتی عرضه میکند که از قوای محرکه مشابه لاماری بهره میبرند.
موفقیت لاماری ایما با موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ در بازار ایران، دلیل خوبی برای شرکت واردکننده است تا نسخههای برقی و هیبریدی را به سبد خود اضافه کند. این خودروها در کشور چین نیز، امکانات متنوع و ظاهر متفاوت دارند. نسخه هیبریدی درواقه فیس به روز شده این خودرو را نیز به همراه میآورد.
طراحی ظاهری لاماری ایما هیبرید
در نمای بیرونی لاماری ایما هیبرید، سپر و جلوپنجره متفاوت با نسخهی تمام بنزینی دیده میشود. همچنین قطعهای باریک با ظاهر کروم براق، در امتداد چراغ جلو تا پایین سپر کشیده است تا لاماری ایما هیبرید، تفاوتی چشمگیر با دیگر مدلها داشته باشد.
قسمت عمدهای از سپر جلو به رنگ مشکی کار شده تا نمای تهاجمیتری از این خودرو را شاهد باشیم. این ترکیب همراه با بالهها و لبههای آئرودینامیکی زیر سپر و جلوی چرخها، با الگوهایی مشابه با خودروی شای بلند لامبورگینی، جذابیت زیادی خلق کرده اند.
در پشت، حفرههای کوچک با حجمدهی بدنه، زیر چراغهاd عقب اضافه شدهاند. طراحی سپرها و ادوات سیاهرنگ پلاستیکی نیز متفاوت از نسخهی بنزینی لاماری ایما است. دیفیوزر برجسته همرنگ بدنه با خروجی اگزوز دوقلو در هر دو طرف انتظار و توقع قدرت بالایی را به همراه میآورند.
از نمای جانبی، اولین تغییر محسوس، رینگهای جدید ۵ پره آئرودینامیکی است که هوا را از روی خود عبور میدهند و به رنگ نقرهای، مشکی و قرمز هستند. اسکرت مشکی کناری با لبهای کرومی هم باعث حفاظت بیشتر درها در برخورد با لبه جدول میشوند.
در مجموع طراحی ایمای هیبریدی HEV یک پله از ایمای بنزینی جسورانهتر و خشنتر و به همان میزان پیچیدهتر شده است. رعیات تناسبات طراحی، توجه به جزئیات، استفاده از المانهای ترند و اسپرت باعث شدهاند تا لاماری ایما، بتواند همچنان طراحی خود را به عنوان یک خودروی مدرن امروزی حفظ و تثبیت نماید و دیرتر از سایر رقبا از مد بیافتد.
از سویی لاماری ایما برقی، شانس کمی برای ورود به ایران دارد و از نظر اقتصادی باتوجه به قیمت بالای این خودرو و ارزانی بنزین، توجیه تجاری ندارد. این مدل، در نمای روبرو طراحی بسیار متفاوت از برادران بنزینی و هیبریدی ارائه میکند؛ اما از پشت و دید جانبی، مشابه است.
طراحی داخلی لاماری ایما هیبرید
فضای داخلی لاماری ایمای هیبریدی در کلیات کاملا مشابه برادر بنزینی خود است. اما جزئیاتی همانند تزئینات سبز روشن و نورپردازی میتوانند باعث تمایز آن شوند. کلاستر دیجیتال با نمایشگر اطلاعات و سرگرمی درهم آمیخته و یکپارچه و امروزی است. فرمان D کات با شاخهها و تزئینات آلومینیومی و روکش چرم، کلیدهای روی فرمان فلزی مات، دسته دنده کریستالی جذاب، طرح فیبر کربنی داشبورد، کنسول مرکزی و رودریها که حس بهتری از پلاستیک خشک ایجاد میکنند، دریچه های تهویه گرد توربینی شکل، همگی باعث میشوند پشت فرمان این خودرو احساس بهتری داشته باشید.
بالای داشبورد و زیر آرنجیها سافت تاچ و نرم هستند. تم سبز رنگ روی حاشیه دریچههای تهویه، حاشیه صندلیها و کوک آنها دیده میشوند. صندلی ها طرح اسپرت و ریسینگ داشته و روکشی از چرم سوراخدار دارند. طراحی صندلی ها نیز خوب و زیباست. صندلی راننده دارای ماساژور داخلی بوده و امکان تنظیم گودی کمر نیز دارد. فرمان هم ضخامت کمی داشته اما خوشدست است.
سقف پانوراما با اشکال ستارهای تزئین شده که با کمک سیستم نورپردازی، میتوان در شب، رنگ این ستارگان را برای خلق یک آسمان شب مجازی تغییر داد که فانتزی جالبی است. زیرآرنجی .سط، دو قسمتی بوده و با پهنای مناسبی دارد. تعداد کلیدهای فیزیکی داشبورد به حداقل رسیده اما خوشبختانه هنوز بدون نیاز به نمایشگر لمسی میتوان تهویه را با کلیدهای چرخشی تنظیم کرد.
از طریق نمایشگر اطلاعات و سرگرمی به امکانات نه چندان زیادی دسترسی خواهید داشت. این نمایشگر به جز مالتیمدیا، تنظیمات محدودی هم مانند تنظیم ارتفاع باز شدن درب صندوق عقب برقی در سه حالت، تنظیم نور چراغها و تنظیم حالتهای رانندگی و ترمزگیری دارد.
کلیات طراحی کابین کاملا دلنشین است و همانطور که از ایما به خاطر داریم، این کابین از خودروهای مرسدس بنز الهام گرفته شده و همچنان جلب توجه میکند. بلند بودن خط شانه باعث می شود که خودرو تنومند به نظر برسد اما کمی باعث کاهش دید و تسلط راننده به محیط میشود.
فضای عقب نیز برای سرنشینان با قد متوسط کاملا جادار است و کمبودی از لحاظ فضای سر و پا احاس نخواهند کرد. برای این سرنشینان هم دریچههای تهویه مجزا و یک پورت برای شارژ تلفن همراه درنظر گرفته شده است.
مشخصات فنی لاماری ایما هیبرید و برقی
ایما در مدل تمام بنزینی، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر دارد. بالاترین گشتاور از ۱۵۰۰ دور بردقیقه تولید میشود و زمانگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹/۵ ثانیه فراهم میکند. این کراساور با وزن خالص ۱۵۵۰ کیلوگرم، مجهز به گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ ۷ سرعته است. میانگین مصرف سوخت لاماری ایما، ۶/۵ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده و نهایت سرعت، ۱۶۰ کیلومتر برساعت برآورد میشود.
قدرت موتور بنزینی ۱۶۸ اسب بخار با ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور و موتوربرقی نیز قدرتی معادل ۱۷۴ اسب بخار با گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را توسط یک سیستم انتقال قدرت HEV به چرخهای جلو خودرو منتقل میکند.
ایما هیبرید نسبت به لاماری بنزینی، قدرت کمتر و گشتاور بیشتر دارد. به همین دلیل، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۵/۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
گیربکس این خودرو، تک سرعته است. درواقع این خودرو تنها با موتور برقی حرکت میکند و موتور بنزینی وظیفه شارژ باتری کوچک آن و تامین نیروی لازم برای موتور برقی را برعهده دارد. به همین دلیل، این خودرو فاقد هرگونه لگ و تاخیری است و شتابگیری آن به واسطه در اختیار قراردادن تمام قدرت و گشتاور از همان ابتدا، هیجانانگیز است.
لاماری ایما برقی با موتور الکتریکی ساخت BYD تولید شده است. این خودرو با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور، تک موتوره دیفرانسیل جلو محسوب میشود. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با لاماری ایما EV، هشت ثانیه اعلام شده همراه باتری ۸۵/۹ کیلووات ساعتی، توان پیمایش ۶۳۰ کیلومتر دارد. این خودرو با ظرفیت باتری ۵۷/۸ کیلووات ساعت و شعاع حرکتی ۴۳۰ کیلومتر نیز تولید میشود.
مدل | ۱۴۰۳ |
ویژگی | خودروی وارداتی |
مشخصات پیشرانه |
|
موتور | ۴ سیلندر توربو + یک موتور برقی |
حجم موتور بنزینی | ۱۴۹۳ سی سی |
قدرت (موتور بنزینی) | ۱۶۸ اسب بخار |
گشتاور (موتور بنزینی) | ۲۸۰ نیوتن متر |
قدرت موتور برقی | ۱۳۰ کیلووات-۱۷۴ اسب بخار |
گشتاور موتور برقی | ۳۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | اتوماتیک HEV |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
سیستم فرمان | برقی حساس به سرعت |
باتری |
|
نوع باتری | لیتیوم |
ظرفیت باتری | ۲ کیلووات ساعت |
ولتاژ باتری | ۳۴۹ ولت |
خنک سازی | مایع |
ابعاد و وزن |
|
طول | ۴۵۶۵ میلی متر |
عرض | ۱۸۶۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۹۰ میلی متر |
فاصله بین دو محور | ۲۷۱۵ میلی متر |
کمترین فاصله از زمین | ۱۹۵ میلی متر |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
حجم فضای بار | ۴۸۰ لیتر |
وزن خالص | ۱۷۰۰ کیلوگرم |
ابعاد چرخ ها | R19 235/55 آلومینیومی |
سرعت و شتاب |
|
شتاب صفر تا ۹۶ | ۸.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
سوخت و آلایندگی |
|
مصرف سوخت میانگین | ۵.۵ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
حجم باک بنزین | ۵۵ لیتر |
امکانات |
|
امکانات و تجهیزات ایمنی |
ترمزهای دیسکی خنک شونده سیستم ترمز سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم توزیع نیروی ترمز EBD ترمز پارک برقی+اتوهولد تعداد ایربگ: ۶ ایربگ ( راننده و سرنشین جلو+جانبی صندلی های جلو+پرده ای جانبی) قفل ایزوفیکس صندلی کودک استارت دکمه ای دوربین دنده عقب دوربین ۳۶۰ درجه ایموبلایزر نمایشگر میزان باد لاستیک (TPMS) سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (DAC) سیستم کنترل پایداری سیستم ترمز اضطراری (ESS) سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل) سنسورهای پارک جلو و عقب رادار هشدار نقاط کور – BSD رادار حرکت بین خطوط – LKA |
امکانات و تجهیزات رفاهی |
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک-سامانه پاکسازی هوای کابین-سامانه یونایزر هوای کابین سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا ۶ عدد بلندگو-نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی-بلوتوث و usb غربیلک فرمان چرمی دی کات-کلیدهای مولتی مدیا سیستم صندلی های جلو روکش چرم-صندلی راننده ۱۰ جهته برقی و شاگرد ۴ جهته برقی-پشتی یکپارچه صندلی ها-سردکن صندلی راننده-گرمکن صندلی های جلو سیستم صندلی های عقب روکش چرم-تاشو-ایزوفیکس سیستم روشنایی جلو اتولایت – چراغ روشنایی روز – فناوری LED – تنظیم ارتفاع نور سنسورهای پیش فعال سنسور پایش باد تایرها – سنسور نور – سنسور باران سیستمهای کمکی راننده دوربین عبق – کروز کنترل – دوربین ثبت وقایع – تنظیم حالت رانندگی – دوربین ۳۶۰ درجه – ترمز پارک برقی – اتوهلد – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – اخطار برخورد از جلو سیستم آینه ها آینه های تاشو برقی گرمکن دار با حافظه-تنظیم خودکار آینه هنگام حرکت به عقب سیستم شیشه ها برقی سیستهای سقف پانوراما درِ صندوق عقب برقی-نور پردازی روی داشبورد-خروجی ۱۲ و ۵ ولت ردیف جلو و عقب |
امکانات لاماری ایما هیبریدی
لاماری ایما هیبرید تجهیزاتی مانند ۶ کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، کنترل خودرو در سرازیری، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز کمکی، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، پایش فشار باد تایرها و سنسور دنده عقب را در بخش ایمنی دارا می باشد.
در بخش رفاهی، سانروف پانوراما، نمایشگر دیجیتالی ۱۰٫۲۵ اینچی پشت فرمان، نمایشگر لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی برای سیستم سرگرمی، صندلی برقی راننده باقابلیت تنظیم در شش جهت و تنظیم گودی کمر، فرمان برقی D شکل با کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، مد رانندگی اکو و اسپرت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سنسور نور، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب و کول باکس را از نسخه اولیه به ارث برده است.
رانندگی با لاماری هیبریدی
کارکرد درجای موتور مخصوصا در زمان شارژ باتری همراه با صدای اندکی است. کابین کاملا بیصدا و آرام است اما در سرعت بالای ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت صدای باد به وضوح شنیده میشود. مصرف سوخت یکی از مزیتهای خودروهای هیبریدی است و اگر در حالت اکو و رانندگی آرام بخواهید طی مسیر کنید به رقمی در حد ۶ لیتر در صد کیلومتر خواهید رسید. این خودرو حتی در مد اسپرت و رانندگی تهاجمی هم به سختی به عدد ۱۰ لیتر میرسد.
در کلاستر روبروی راننده، خبری از دورشمار موتور نیست و به جای آن یک نمایشگر برای میزان ذخیره و مصرف انرژی جایگذاری شده است.
این خودرو فاقد حالت دستی در گیربکس یا تیپ ترونیک و پدال پشت فرمان است و البته به این علت که شما با موتور برقی تک سرعته DHT حرکت میکنید نه با یک موتور بنزینی توربو با گیربکس دبل کلاچ، نیازی هم به چنین آپشنهایی احساس نخواهید کرد. درواقع هر زمان که به پدال گاز فشار وارد کنید به آنی قدرت مورد نظر زیرپایتان خواهد بود و چه بسا باعث اوراستیر یا بیشفرمانی هم بشود که به سرعت توسط سیستمهای کنترل کشش مهار میشود.
قیمت لاماری ایما هیبرید HEV
در زمان نگارش این مقاله، قیمت لاماری ایما هیبریدی ۱ میلیارد و ۹۹۸ میلیون تومان در کارخانه و حدود ۲.۳۳ میلیارد تومان در بازار است. این قیمت حدود ۳۵۰ میلیون تومان از نسخه بنزینی بالاتر است. در این رده خودروهای رقیب اندکی وجود دارند که فونیکس تیگو ۷ پلاگین هیبریدی ای پلاس و خودروی وارداتی جیلی آزکارا مهمترین آنهایند.