
به گزارش اتو نیوز ،بیامو نسل جدید M3 را با دو شخصیت متفاوت عرضه خواهد کرد؛ یکی ادامهای بر سنت موتورهای بنزینی شش سیلندر خطی و دیگری، یک هیولای تمامبرقی با چهار موتور و قدرتی نزدیک به ابرخودروها. این سدان اسپرت آلمانی که از طراحی مفهومی Neue Klasse الهام گرفته، قرار است در سال ۲۰۲۷ بهطور رسمی معرفی شود.
اطلاعات رسمی و شایعات تاییدشده
ویژگی | جزئیات احتمالی |
---|---|
سال معرفی | ۲۰۲۷ (۱۴۰۶ شمسی) |
نسخه بنزینی | موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربو |
نسخه برقی | چهار موتور برقی با مجموع ۱۳۰۰ اسببخار |
پلتفرم | Neue Klasse |
طراحی | الهامگرفته از مفهومی Neue Klasse |
سیستم انتقال قدرت | AWD در نسخه برقی |
رقبای اصلی | مرسدس AMG C63 جدید، آئودی RS4 برقی آینده |
بررسی نسخه بنزینی M3 جدید
نسل بعدی M3 با اینکه در دورانی الکتریکیشده عرضه میشود، اما بیامو تصمیم گرفته موتور نمادین ۳ لیتری شش سیلندر توربوشارژ خود را حفظ کند. این موتور که احتمالاً نسخهای ارتقاءیافته از موتور S58 خواهد بود، هنوز هم پتانسیل قدرتهای بالا (۵۰۰ تا ۵۵۰ اسببخار) و گیربکس دستی را دارد.
مزیت رقابتی: حفظ تجربه رانندگی سنتی در دوران الکتریکی
احتمالاً در کنار نسخههای برقی عرضه خواهد شد و نه جایگزین کامل آن
معرفی نسخه تمامبرقی با ۱۳۰۰ اسببخار
نسخه برقی M3 آینده قرار است یکی از قویترین محصولات تاریخ بیامو باشد. استفاده از چهار موتور برقی مستقل در هر چرخ، گشتاور آنی و قدرتی حدود ۱۳۰۰ اسببخار را فراهم میکند که از بسیاری از ابرخودروهای امروزی فراتر میرود.
فناوری مورد استفاده:
- پلتفرم کاملاً جدید Neue Klasse با باتریهای نسل جدید (احتمالاً با شیمی جامد یا چگالی بالاتر)
- سیستم کنترل هوشمند گشتاور برای هر چرخ بهصورت مجزا
- طراحی آیرودینامیک برای کاهش مقاومت هوا و افزایش برد
نکته مهم: نسخههای اولیه مفهومی M3 الکتریکی بهاحتمال زیاد در سال ۲۰۲۶ رونمایی خواهند شد.
طراحی و زبان بصری
طراحی M3 جدید بر اساس زبان طراحی Neue Klasse خواهد بود که اولین بار در خودروی مفهومی ۲۰۲۳ این برند دیده شد. جلوپنجره باریکتر، نورپردازی گرافیکی جدید، خطوط ساده اما عضلانی و استفاده هوشمندانه از متریال سبکوزن، از ویژگیهای ظاهری آن خواهند بود.
نکته قابل توجه برای بازار ایران:
با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای با قدرت بالا یا قیمت بالا، امکان ورود رسمی این خودرو به بازار ایران بعید است، اما حضورش در نمایشگاهها یا از طریق واردات شخصی گذر موقت دور از ذهن نیست.
تحلیل بازار و رقبا
خودرو | نوع پیشرانه | قدرت (تقریبی) | وضعیت رقابت |
---|---|---|---|
Mercedes-AMG C63 | هیبریدی (۴ سیلندر) | ۶۸۰ اسببخار | رقیب سنتی، اما اکنون هیبریدی |
آئودی RS4 (نسل بعد) | احتمالاً برقی | ۶۰۰+ اسببخار | رقیب آینده در بازار الکتریکی |
تسلا مدل ۳ Plaid | برقی | ۱۰۲۰ اسببخار | رقیب آمریکایی در زمینه شتاب |
لوسید ایر سافایر | برقی | ۱۲۰۰+ اسببخار | رقیب لوکس و قدرتمند |
نتیجهگیری
بیامو با معرفی M3 جدید قصد دارد هم هواداران وفادار پیشرانههای بنزینی را راضی نگه دارد و هم وارد رقابت جدی با ابرخودروهای الکتریکی شود. اگر وعدههای این برند آلمانی عملی شود، نسل بعدی M3 میتواند نقطه عطفی در تاریخ این سدان اسپرت محبوب باشد.