موضوعات داغ

مشخصات سایپا دیپال S07

محصول جدید سایپا به لطف یک موتور برقی قدرتمند، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. کراس‌اور پلاگین هیبرید دیپال S07 زمستان امسال پیش‌فروش می‌شود.

 

دیپال یک برند زیرمجموعه‌ی چانگان است که مخصوص خودروهای تمام برقی و پلاگین هیبرید فعالیت می‌کند. دیپال سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و امروزه با سه خودرو شامل سدان L07 و کراس‌اور S07 و شاسی بلند دو دیفرانسیل G318 شناخته می‌شود. مجموع تولید دیپال در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳۰ هزار دستگاه بوده است.

به گزارش اتو نیوز،گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. چانگان طی همکاری‌ با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدل‌های متنوع خارجی را در چین مونتاژ کرد و حالا یکی از مهم‌ترین خودروسازان کشورش محسوب می‌شود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و فروش ۲/۳ میلیون دستگاه در سال دارد.

دیپال S07 سال ۲۰۲۳ معرفی شد. این کراس‌اور دو نوع پیشرانه‌ی برقی و پلاگین هیبرید EREV دارد. خودروهای EREV از پیشرانه بنزینی در نقش افزایش‌دهنده‌ی توان پیمایش (Range extender) برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌کنند و محرک اصلی خودرو در عمل، موتور الکتریکی است. طبیعتا مدل پلاگین هیبرید، در صورت شارژ کامل باتری و باک بنزین، مسافت بیش از هزار کیلومتر را بی‌نیاز از توقف می‌پیماید و برتری مهمی نسبت به مدل تمام برقی دارد. این خودرو بزرگ‌ترین محصول وارداتی سایپا خواهد بود.

طراحی بدنه و نمای بیرونی دیپال S07 سایپا

حالت چراغ‌ها و فرم سقف، به وضوح الگوبرداری از لوتوس التره  (Eletre) را نشان می‌دهد؛ اما در مجموع، سبک طراحی دیپال S07  مشابه یک خودروی چینی عقب مانده از بازار جهانی نیست و کاملا مدرن جلوه می‌کند.

چراغ‌های باریک و متمایل به وسط، نقش مهمی در حس اسپرت دیپال S07 دارند. حجم‌دهی سپر اصلی، چندان پیچیده نیست و حفره‌های بزرگ در طرفین دارای LED با قابلیت شکل‌سازی هستند. کاپوت جلو هماهنگ‌ها با چراغ‌ها طراحی شده و تهاجمی به نظر می‌رسد. این خودرو حجم نسبتا زیادی ادوات پلاستیکی سیاه نیز دارد اما چندان ارزان‌قیمت جلوه نمی‌کند.

نمای جانبی، آنچه از یک کراس‌اور کوپه‌ی کلاسیک انتظار می‌رود را ارایه می‌دهد. شیشه‌ی عقب برای سرنشینان ردیف دوم، کوچک است و همراه مثلثی انتهای بدنه، فرم ستون C را زیبا جلوه می‌دهد. دستگیره‌های مخفی‌شونده و استفاده از چرخ اسپرت ۱۹ اینچ با طرح خلاقانه، نکات مثبت دیپال S07 هستند. حجم‌دهی جذاب بدنه باعث می‌شود، مواد پلاستیکی رکاب، چندان توی ذوق نزند.

طراحی پشت دیپال S07 برخلاف نمای روبرو و  دید جانبی خودرو، ناخوشایند است. سپر عقب و رکاب، به مقدار قابل توجه از پلاستیک سیاه ارزان قیمت استفاده می‌کنند. این موضوع برای محصولی در کلاس اسپرت، ناامید کننده است. نمای پشت دیپال S07 حجم‌دهی پیچیده دارد و فرم چراغ‌های عقب، چندان خواشایند به نظر نمی‌رسد. این ترکیب برای افزایش حس خلاقیت و نوآوری،  با تاکید بر طرح اسپرت خودرو استفاده شده است.

طول ۴۷۵۰ و عرض ۱,۹۳۰ و ارتفاع ۱,۶۲۵ با فاصله محوری ۲,۹۰۰ میلی‌متر، ابعاد دیپال S07 را تشکیل داده است. این خودرو، یک کراس‌اور اسپرت نسبتا بزرگ محسوب می‌شود و حتی نسبت به فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو، برتری دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین دیپال S07 سایپا

حالت کمینه‌گرا و بسیار ساده با تقلید از خودروهای تسلا در دیپال S07  دیده می‌شود. یک نمایشگر بزرگ لمسی با زاویه‌ی قابل تنظیم در وسط است و عملا کلید فیزیکی وجود ندارد. این خودرو با حذف پنل پشت فرمان و نمایش اطلاعات روی شیشه‌ی جلو (HUD) فراتر از خودروهای سنتی است.

اگر دیپال S07 وارد کشورمان شود، با نمایشگر ۱۵/۶ اینچ بزرگ‌ترین مانیتور لمسی مخصوص خودرو را برای خریدار ایرانی فراهم خواهد کرد. مواد به کار رفته در قسمت‌های مختلف کابین و روی داشبورد نیز، به وضوح باکیفیت‌تر از غالب مدل‌های چینی موجود در ایران هستند. تقریبا تمام پوشش تودری‌ها، سطح بالا و پایین داشبورد، کنسول میانی و فرمان از چرم ساخته شده‌اند. دیپال S07 برای تزئینات داخل اتاق، رنگ‌بندی متنوع شامل ترکیب سیاه و سفید، آبی و بنفش و نارنجی ارایه می‌کند.

Deepal S7: The Smart Choice for Affordable Electric Driving - Crisscross Auto

با توجه به ابعاد دیپال S07 که بزرگ‌تر از فونیکس تیگو ۸ پرو است، فضای بسیار خوب برای ۴ سرنشین بلندقد وجود دارد. خصوصا برای افراد روی صندلی عقب، فاصله زانو با ردیف جلو و بالای سر تا سقف، ایده‌ال است. همچنین سقف پانورامیک و طراحی جذاب صندلی‌ها، حس بسیار خوبی به سرنشینان می‌دهند. این کراس‌اور حدود ۵۰۰ لیتر فضای صندوق دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی دیپال S07 سایپا

مدل پایه به یک پیشرانه ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۹۴ اسب بخار قدرت دارد و در نقش ژنراتور برای S07 عمل می‌کند. دیپال S07 سایپا ۲۳۸ اسب بخار قدرت را با گشتاور  ۳۲۰ نیوتن متر در اختیار دارد. این پیشرانه الکتریکی روی محور عقب نصب شده و می تواند سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۷/۵ ثانیه ای را برای دیپال S07 ثبت کند. این خودرو به صورت تمام برقی، ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر حرکت می‌کند و هنگام استفاده همزمان باتری و بنزین، ۱۱۲۰ کیلومتر توان پیمایش دارد. میانگین مصرف بنزین دیپال S07 در مسیرهای طولانی ۴ تا ۵  لیتر در صد کیلومتر است.

هنوز برای ورود نسخه‌ی تمام برقی دیپال S07برنامه‌ای وجود ندارد؛ اما باتوجه به تحفیف مالیات و تعرفه واردات مدل‌های الکتریکی، گزینه‌ی جذابی برای سایپا محسوب می‌شود. این کراس‌اور، ۲۱۸ اسب بخار قدرت دارد و در دو مدل با توان پیمایش، ۵۰۰ و ۶۰۰ کیلومتر ساخته شده است. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت دیپال S07 EV حدود ۱۰ ثانیه برآورد می‌شود.

قیمت دیپال S07در چین و پیش‌بینی برای ایران

برای خرید کراس‌اور پلاگین هیبرید مورد نظر سایپا در چین، ۲۴ هزار دلار پرداخت می‌شود. این شرایط، ضمن توجه به نرخ ارز و تخفیف اضافه پرداخت‌های مخصوص خودروهای پلاگین هیبرید یا برقی، قیمت نهایی دیپال S07 را برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی به ۳ میلیارد تومان می‌رساند. نسخه‌ی تمام برقی در کشور سازنده، تقریبا ۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده و می‌تواند در کشور ما، ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود.

در بازار ایران، رقیب چندانی برای فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو دیده نمی‌شود. این شرایط، ممکن است با ورود دیپال S07 تغییر کند. همچنین کراس‌اورهای پهن‌پیکر چینی مثل جک KMC X8 کرمان موتور و لیپ موتور C11آرین استاک سال ۱۴۰۴ وارد بازار می‌شوند. البته حدود قیمت ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومانی این خودروها، عامه‌پسند نیست و فروش بالا را دور از دسترس خواهد کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا