
به گزارش اتو نیوز ،آرکا محصول وارداتی شرکت آرتابان، یک سدان چینی با قیمت اقتصادی است که میتواند گزینهای جالب توجه برای علاقهمندان خودروهای چینی باشد.
سدان خانوادگی (اگر برای غالب مردم قابل خرید باشد) خودرویی بسیار مهم در بازار کشورهای مختلف است. مناطقی که مردم آن، توان مالی کافی برای خرید مدلهای مشهور ساخت برندهای درجه یک دنیا را ندارند؛ نیازمند سدانهای اندازه متوسط و خوشقیمت هستند تا علاوهبر رانندگی روزانه، تاکسی شهری با هزینه پایین نیز داشته باشند. در کشور ما، پیکان برای چند دهه تنها سدان اقتصادی بازار بود و حالا دنا در کنار مدلهای چینی مثل آریزو ۶ این نقش را بازی میکنند.
گروه خودروسازی سایک به عنوان مالک برندهای MG و رووی (Roewe) در ایران شناخته میشود. غالب محصولات رووی، با قیمت ارزان و کیفیت متوسط، مخصوص بازار چین یا کشورهای شرق آسیا هستند؛ به همین دلیل، میتوانند برای بازار کشور ما جالب باشند. سایک موتور، سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و حالا ۶۹ سال قدمت دارد. این مجموعه با تیراژ سالانه ۵/۵ میلیون دستگاه، یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی چین است. همچنین بخش مهمی از خودروهای فولکس واگن و زیرمجموعههای جنرال موتورز در چین، توسط سایک موتور، تولید میشود.
برند رووی (Roewe) محصولات میانردهی سایک را عرضه میکند. نام رووی از برند رُووِر (Rover) انگلیس گرفته شده است و از سال ۲۰۰۶ در بازار چین حضور دارد. سایک موتور، مالک شرکت امجیرور انگلیس است و برای جلوگیری از درگیری حقوق تجاری با شرکت جگوار –لندرور، از رووی استفاده میکند. دفاتر مهندسی امجی رور، تحت مدیریت سایک چین، همچنان در انگلیس فعال هستند و در ساخت محصولات مختلف، همکاری دارند.
رووی i5 که قرار است در ایران با نام آرکا توسط شرکت آرتابان عرضه شوذ؛ پلتفرم مشترک با MG5 دارد و طی سالهای اخیر، فروش قابل قبول در چین داشته است. دیگر نکتهی جالب راجع به این خودرو، طرح بدنههای متنوع با فیسلیفتهای گوناگون است که برای نمونههای کاملا اقتصادی یا نیمه لوکس (با برند MG) استفاده میشوند. ظاهرا نسخهی وارداتی، ارزانترین مدل خواهد بود تا در کلاس قیمتی پایین، طبف گستردهای از مشتریان ایرانی را جذب کند. تعداد فروش رووی i5 سالانه در حدود ۱۰۰ هزار دستگاه است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی آرتابان آرکا
نمای اصلی، یک خودروی چینی با چراغهای بزرگ و کشیده را تداعی میکند که از سالها پیش در مدلهای بیشماری دیدهایم. حفرهی بزرگ جلوپنجره به پایین سپر منتقل شده و هزینه تولید را کاهش داده است. همچنین خط مربوط به لبهی کاپوت در فضای بین چراغهای اصلی، توی ذوق میزند. این موارد، تفاوت رووی i5 و امجی ۵ را نشان میدهند.
در نمای اصلی، حجمدهی بدنه با خطوط عمیق، تقویت شده تا جذابیت i5 خصوصا برای نسل جوان، بیشتر شود. روی درهای کابین نیز، برجستگیها واضح هستند. این خودرو با رینگهای اسپرت ۱۶ اینچ آلومینیوم ارایه میشود و حداقل از نمای جانبی، ارزانقیمت به نظر نمیرسد.
چراغهای پشت رووی i5 به تبع سبک مروسم در غالب خودروهای چینی، پیوسته است. در نمای عقب نیز، خطوط تیز و حجمدهی برجسته به وضوح دیده میشوند. بخش اصلی سپر، فلز همرنگ بدنه است و صرفا در بخشی کوچک، ادوات پلاستیکی وجود دارند. از دیدگاه نگارنده، پشت این خودرو نسبت به دیگر زوایا، طراحی بهتر و هماهنگتر ارایه میدهد.
رووی i5 با طول ۴۶۰۷ عرض ۱۸۱۸ ارتفاع ۱۴۸۹ و فاصله محوری ۲۶۸۰ میلیمتر تولید شده است. این خودرو ابعاد مشابه چری آریزو ۶ دارد و بزرگتر از تارا یا شاهین تولید ایران محسوب میشود.
طراحی کابین و نمای داخلی آرتابان آرکا
در اتاق، نمایشگرهای پیوسته داخل داشبورد هستند. این شرایط، همراه فرمان D شکل و مواد نرم داخل تودریها، حس یک خودروی ارزانقیمت را از رووی i5 دور میکند. چرم در بخش میانی داشبورد و کنسول نیز، دیگر نکتهی مثبت این خودرو است.
ظاهرا آرتابان آرک (رووی i5) از دسته دندهی الکترونیک استفاده نمیکند و در مدل اتوماتیک، اهرم گیربکس دارد. از سویی دیگر، حذف دکمههای فیزیکی و نصب ترمز دستی برقی به جای مدل سنتی، برتری این خودو نسبت به سدانهای اقتصادی را نشان میدهند.
در تصاویر منتشر شده از رووی i5 صندلیهای چرم با رنگ متفاوت از داشبورد دیده میشوند که ظاهرا کیفیت قابل قبول برای کاربری خانوادگی را فراهم میکنند. فاصله محوری ۲/۷ متر عاملی مثبت برای راحتی مورد نیاز زانوها هست و فضای مناسب ۴ سرنیشین بلندقد را شکل میدهد. این خودرو صندوق عقب جادار با ظرفیتی در حدود ۵۵۰ لیتر دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی آرتابان آرک
آنچه رووی i5 را در کلاس سدان اقتصادی ساخت چین قرار میدهد؛ مربوط به نمای بدنه یا کابین نیست؛ چراکه ادوات پلاستیکی ارزانقیمت، چندان به چشم نمیآیند و کیفیت چرم یا ابعاد مانیتورها، راضی کننده به نظر میرسند. در واقع آرتابان آرک (رووی i5) با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، قیمت نهایی را کاهش داده است تا گزینهای مناسب عامهی مردم باشد. البته گزینههای قویتر و گرانتر نیز برای i5 وجود دارند که ممکن است وارد ایران شوند.
در نسخهی پایه، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور وجود دارد. این مدل با گیربکس CVT، میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند و بنابر ادعای شرکت سازنده، هنگام رانندگی با سرعت ثابت جاده، حدود ۴ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت (احتمالا با فشار زیاد به پیشرانه) دیگر مشخصات i5 هستند.
در مدل توربو از موتور ۱/۵ لیتر، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گرفته میشود. این نسخه از گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ استفاده میکند و در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. رووی i5 با پیشرانهی تمام برقی نیز وجود دارد که برخلاف انتظار، چندان قدرتمند نیست. رووی Ei5 تنها ۱۱۴ اسب بخار و ۲۵۵ نیوتنمتر تولید میکند. سدان الکتریکی در زمان ۸/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر با یک شارژ فراهم میکند.
تجهیزات استاندارد آرتابان آرک (رووی i5) در مدل پایه به شرح ذیل است:
- رادار و سنسور پارک
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کنترل کشش و پایداری الکترونیکی (ESP)
- کروز کنترل
- ترمز پارک خودکار
- کمک شروع در سربالایی
- حسگر نور و فعالسازی خودکار چراغها
- سیستم تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
- روشنایی روز (دی لایت)
- نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ
- ناوبری ماهوارهای
- پنل پشت فرمان رنگی
- رابط بلوتوث و تماس تلفنی
- کیسه هوای جلوی راننده/سرنشین
- کیسههای هوای جانبی جلو/عقب
- پردههای هوای جلو/عقب
- محل نصب صندلی کودک ISOFIX
- تنظیم برقی صندلی راننده
- استراحتگاه بازو و باکس بین صندلیهای جلو با پوشش چرم
قیمت رووی i5 در چین و پیشبینی برای آرتابان آرک در ایران
اگر مطابق انتظار، ارزانترین نمونه با ضعیفترین پیشرانه وارد کشور ما شود، حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار قیمت کارخانه خواهد داشت که در نتیجه برای مشتری ایرانی، احتمالا به قیمت یک تا ۱/۲ میلیار تومان عرضه خواهد داشت. مدل مجهز به پیشرانهی توربو و تجهیزات کامل، در چین به قیمت ۱۵ هزار دلار فروخته میشود و اگر به بازار کشور ما برسد، به عنوان رقیب آریزو ۶، کلاس قیمتی ۱/۵ تا ۱/۸ میلیارد تومان را خواهد گرفت. قیمت رووی i5 برقی در چین، نزدیک به ۱۸ هزار دلار است و به کمک تخفیفهای گمرکی مخصوص مدلهای الکتریکی، میتواند با حدود قیمت کمتر از ۲ میلیارد تومان وارد ایران شود.