
پارسخودرو واردات eRX5 را براساس محصول سایک موتور چین انجام میدهد. پیشرانه پلاگین هیبرید و طراحی متفاوت از دیگر کراساورهای بازار ایران، برای این مدل وجود دارد.
به گزارش اتو نیوز گروه خودروسازی سایک (SAIC) کارخانههای مختلف با نامهای متنوع تجاری را سرپرستی میکند. در ایران، MG مشهورترین برند سایک محسوب میشود و رووی (Roewe) چندان شناخته شده نیست. اتفاقا محصول جدید پارسخودرو eRX5 هم قبلا در کشور ما با بند MG توسط فردا موتور عرضه شده؛ اما پیشرانهی تمام بنزینی و نمای قدیمی داشته است.
سایک موتور، سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و حالا ۶۹ سال قدمت دارد. این مجموعه با تیراژ ۵/۵ میلیون دستگاه سالانه، یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی چین است. تقریبا نیمی از تولیدات سایک، مخصوص صادرات هستند. همچنین بخش مهمی از خودروهای فولکس واگن و زیرمجموعههای جنرال موتورز در چین، توسط سایک موتور، تولید میشود.
برند رووی (Roewe) محصولات میانردهی سایک را عرضه میکند. نام رووی از برند رُووِر (Rover) انگلیس گرفته شده است و از سال ۲۰۰۶ در بازار چین حضور دارد. سایک موتور، مالک شرکت امجیرور انگلیس است و برای حفظ حقوق تجاری شرکت جگوار –لندرور، از رووی استفاده میکند. دفاتر مهندسی امجی رور، تحت مدیریت سایک چین، همچنان در انگلیس فعال هستند و در ساخت محصولات مختلف، همکاری دارند.
تا کنون سه نسل رووی RX5 در چین تولید شده است. جدیدترین مدل همراه پیشرانهی پلاگین هیبرید به نام eRX5 توسط پارس خودرو برای بازار ایران عرضه میشود و احتمال دارد سال آینده، مونتاژ داخل شود. دیگر موضوع مبهم، فروش خودرو با برند رووی یا امجی در ایران است که ظاهرا رووی استفاده خواهد شد تا دیگر شرکای ایرانی سایک، مثل خودروسازی فردا و مدیا موتور، نمایندگی خودروهای MG را بدون تداخل کاری، ادامه دهند.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی رووی eRX5 پارس خودرو
زیادهروی در جزئیات جلوپنجره و ابعاد بزرگ آن، مهمترین نکات منفی در eRX5 هستند. طراح خودرو تلاش کرده است از نشان تجاری این رووی به شکل مثلث، داحل جلوپنجره استفاده کند اما نتیجه، کمی ناخوشایند و اغراقشده دیده میشود. همچنین محل نصب پلاک، چندان مناسب و هوشمندانه نیست.
چراغهای باریک در eRX5، تفاوت چندانی با دیگر خودروهای چینی بازار ایران مثل لاماری ایما و تیگارد ندارند. مهشکنهای LED نکتهی مثبت در کراساور وارداتی پاسخودرو محسوب میشود و حجمدهی بدنه برای سپر و کاپوت جلو، بسیار خوب است. روشنایی روز (Day light) داخل کاسه چراغ و بخش کوچکی از جلوپنجره عمل میکند.
نسخههای سفارشی eRX5 با چرخ ۲۰ اینچ و تایرهای ۲۴۵ میلیمتر کنتیننتال در چین وجود دارند. این تجهیزات، همراه دستگیرههای مخفیشونده و حجمدهی بسیار خوب بدنه، جذابیت خودرو را تقویت میکنند. شیب ملایم سقف و خطوط روی درهای ورودی به کابین، حس یک کراساور اسپرت به eRX5 میدهند. هرچندکه ادوات پلاستیکی داخل گلگیرها، قاب پنجره، رکاب و زیر آینه بغل، به وضوح دیده میشوند.
در نمای پشت، ترکیبی جذاب از چراغهای باریک و حجمدهی اسپرت وجود دارد. بخش بزرگی از سپر عقب، پلاستیکی است اما بال انتهای سقف و شیب شیشهی روی صندوق، بیشتر از دیگر اجزا، جلب توجه میکنند. محل نصب پلاک نیز، مشابه دیگر کراساورهای چینی، بالاتر از سپر و قابل قبول است.
باتوجه به استقبال مردم ایران از خودروهای ساختارشکن مثل لاماری ایما و فونیکس FX، میتوان اطمینان داشت eRX5 هم موفق به جذب مخاطب شود. حتی طول ۴,۶۵۵ و عرض ۱,۸۹۰ و ارتفاع ۱,۶۵۵ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر درeRX5 کاملا مشابه لاماری ایما است.
طراحی داخلی و نمای کابین رووی eRX5 پارس خودرو
نمایشگر بزرگ و پیوسته روی داشبورد، eRX5 را کاملا متفاوت از خودروهای موجود در ایران نشان میدهد. حتی در بازار جهانی هم، خودرویی با مانیتور تمام رنگی ۲۷ اینچ نادر است و ادوات مختلف، حس یک خودروی مدرن را به خوبی منتقل میکنند.
حضور در کابین eRX5، تجربهای جالب توجه برای خریدار ایرانی خواهد بود. پوشش چرم در بخش میانی داشبورد و کنسول، همرنگ صندلیها و تودریها هستند. محل نصب خروجی هوا در وسط، کمی غیرمنطقی به نظر میرسد و احتمالا کارایی عالی ندارد؛ اما همراه دستهدندهی کوتاه با کریستال درخشان، کلیدهای تخت همسطح کنسول و جالیوانیهای مورب، ترکیب جذاب فراهم میکنند.
در eRX5، فرمان اسپرت و صندلیهای باکیفیت استفاده شده است. چهار سرنشین بلندقد، به راحتی داخل این خودرو جای میگیرند و برای سفرهای بین شهری، فضای مناسب در اختیار دارند. حمل بار ۵۳۷ لیتر در صندوق عقب eRX5 میسر است و پس از خواباندن صندلیها، ۱۵۱۸ لیتر فراهم خواهد شد.
پیشرانه و تجهیزات رووی eRX5 پارس خودرو
مدل پلاگین هیبرید، از ترکیب موتور برقی و پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ، ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. به لطف این تجهیزات و گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک، رووی eRX5 در زمان ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو، همراه باتریهای شارژشده، میانگین مصرف سوخت ۳ تا ۳/۵ لیتر در صد کیلومتر ارایه میدهد.
بعید نیست نسخهی غیر هیبریدی رووی RX5 نیز با قیمت پایینتر نسبت به eRX5 وارد ایران شود. این مدل دارای موتور ۱/۵ لیتر توربو با ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور است. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت رووی RX5 حدود ۹ ثانیه و میانگین مصرف بنزین، ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
قیمت رووی eRX5 در چین و هزینه خرید مدل پارس خودرو
حدود قیمت مدل پلاگین هیبرید برای بازار چین، ۲۳ تا ۲۵ هزار دلار است و برای نسخهی معمولی، ۱۸ هزار دلار پرداخت میشود. این شرایط، با احتساب دلار ۹۰ هزار تومانی و هزینههای جانبی واردات خودرو، رقم ۳ میلیارد تومان برای رووی eRX5 را نشان میدهد. همچنین رووی RX5 هم برای مشتری ایرانی، حدود ۲/۵ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.
در بازار ایران، بهزودی فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید با نام e پلاس عرضه میشود. قیمت این خودرو باتوجه به نوسانات نرخ ارز و شرایط احتمالی در سال ۱۴۰۳، حدود ۲/۵ میلیارد تومان پیشبینی میشود که طبیعتا، ارزانتر از رووی eRX5 است. از سویی دیگر، گشتاور بالا، امکانات رفاهی جذاب و تجهیزات الکترونیک پیشرفته برای محصول پارس خودرو، برتری واضح نسبت به لاماری ایما هیبرید و تیگو ۷ هیبرید را نشان میدهد.