
فورد برانکو RTR Fun Runner LT که توسط تیم RTR ساخته شده، با موتور ۷.۳ لیتری V8 گودزیلا، برای تسخیر سختترین مسیرهای آفرود طراحی شده است.
وقتی فورد اعلام کرد که موتور V8 در سینهٔ برانکو رپتور جا نمیشود، بسیاری تصور کردند که رؤیای یک برانکو با موتور هشت سیلندر غیرممکن است. حتی موتور ۵ لیتری کایوت به دلیل عرض زیاد و طراحی اگزوز، نیاز به تغییرات گسترده در شاسی داشت. اما تیم RTR، به رهبری وان گیتین جونیور و لورن هیلی، با نصب موتور ۷.۳ لیتری گودزیلا V8 در برانکو Fun Runner LT، این باور را به چالش کشید. این پروژه که در نمایشگاه موآب معرفی شد، نهتنها یک دستاورد مهندسی است، بلکه نویدبخش تولید نسخههای بیشتری برای علاقهمندان آفرود است.
موتور ۷.۳ لیتری گودزیلا، که در اصل برای پیکاپهای سنگین سری F طراحی شده، قدرتی خیرهکنندهای برابر با ۴۳۰ اسب بخار و گشتاور ۶۴۵ نیوتن متر تولید میکند. گشتاور بالای این موتور تا دور ۵,۵۰۰ rpm بیش از ۵۴۰ نیوتن متر باقی میماند که برای آفرود در بیابانها و صخرهنوردی ایدهآل است. این اعداد در مقایسه با موتور ۲.۷ لیتری توربوی V6 (315 اسب بخار و ۵۵۸ نیوتن متر) و حتی برانکو رپتور با ۴۲۰ اسب بخار و ۵۹۶ نیوتن متر، برتری قابلتوجهی دارند. طراحی باریکتر موتور گودزیلا به لطف سیستم سوپاپ پوشراد (بهجای DOHC کایوت) باعث شده که بدون نیاز به تغییر شاسی، بهراحتی جایگزین موتورهای ۲.۳ لیتری اکوبوست یا ۲.۷ لیتری V6 شود. به گفته گیتین، این موتور بهقدری خوب در محفظه جا میگیرد که حتی فضای کافی برای یک میله تقویتی شاسی باقی میماند. با بسته شدن کاپوت استاندارد برانکو، تنها صدای غرش موتور از طریق سیستم اگزوز بورلا و ورودی هوای K&N نشاندهنده حضور یک V8 است.
این برانکو از گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک فورد و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک بهره میبرد. محور جلوی مجهز به اکسلهای پورتال است که بدون نیاز به پایین آوردن دیفرانسیل، فاصله از زمین را افزایش میدهد. در عقب نیز از دیفرانسیل ARB 40 spline استفاده شده است. این ترکیب، گشتاور عظیم گودزیلا را به زمین منتقل میکند. سیستم تعلیق نیز برای آفرود سنگین طراحی شده است. کمکفنرهای فاکس بایپس ۳ اینچی با فنرهای ۲.۵ اینچی در جلو همراه با بازوهای کنترلی جدید، تا ۴۵۷ میلیمتر تراول را برای چرخها را فراهم میکنند. رینگهای ۲۰ اینچی با لاستیکهای نیتو تریل گراپلر R/T تماس مداوم با زمین را تضمین میکنند. سیستم فرمان هیدرولیک کامل مشابه کامیونهای مسابقهای نیز برای کنترل تایرهای غولپیکر طراحی شده است.
این برانکو که بر پایه مدل ساسکواچ بدلندز ساخته شده، با پانلهای کامپوزیتی در جلو و عقب، گلگیرهای عریض و بدنهای خشنتر، بازطراحی شده است. سپر جلوی ماژولار با وینچ و صفحات محافظ، آماده هر چالشی هستند. جلوپنجرهٔ RTR، چراغهای ۳۶۰ درجهٔ LED روی سقف و حذف چرخ زاپاس، به جذابیت ظاهری اضافه کردهاند. چهار چراغ LED ستونهای A نیز نورپردازی عالی برای پیچهای آفرود فراهم میکنند. داخل کابین، چهار صندلی ریکارو با کمربندهای استاندارد فورد، راحتی و ایمنی را تضمین میکنند. چهار باتری، کمپرسور ARB برای تنظیم باد تایرها، و میله تقویتی ستون D هم از دیگر ویژگیهای داخلی هستند.
فورد برانکو RTR Fun Runner LT یک شاهکار آفرود است که با موتور گودزیلا، تعلیق پیشرفته و طراحی خشن، برای تسخیر سختترین مسیرها ساخته شده است. این خودرو فعلاً در یک نمونه ساخته شده اما RTR آماده ساخت نسخههای سفارشی برای مشتریان خاص است. البته، ازآنجاییکه این برانکو جواز تردد در جادهها را ندارد و قطعاً با برچسب قیمتی گزافی عرضه میشود، احتمالاً مشتریان محدودی خواهد داشت.