سایپا نامی آشنا برای ما، یکی از دو خودروساز بزرگ وطنی می باشد که با وجود مشکلات متعدد در حوزه تولید خودرو، تامین و ساخت قطعات به علت تحریم های سنگین، توانسته محصولاتی بهروز تولید و کیفیت خودروهای داخلی را تا حدی افزایش دهد. شرکت سایپا با معرفی هشت خودروی جدید گام بزرگی در ساخت و عرضه خودروهای جدید با مشخصات مختلف برداشته و تبدیل به پرچمدار ساخت خودروهای بومی در ایران باشد.
به گزارش اتونیوز، با وجود مشکلات بسیاری که ایران در صنعت خودرو سازی با آن روبرو شده و موجب شده تا بازار خودروی کشور تا حد زیادی از پیشرفت باز مانده و توسعه محصولات با کندی روبرو شود. در این بین شاهد آن هستیم که خودروسازان داخلی بزرگ با وجود این مشکلات دست از پیشرفت و ساخت محصولات با کیفیت برنداشته و با وجود تمام سختیها این راه ادامه خواهند داد.
سایپا یکی از خودروسازان بزرگ ایران است که علاوه بر تولید محصولات جدید و ساخت و توسعه قطعات مرتبط، پس از صدور مجوز واردات خودرو توسط وزارت صمت جزو شرکتهای پیشرو در زمینه واردات نیز قرار گرفته است. این شرکت با وارد کردن محصولاتی مانند چانگان CS۳۵ پلاس، چانگان CS۵۵ و چانگان UNI-T توانست نام خود را به عنوان اولین شرکت وارد کننده خودرو ثبت کند. همچنین سایپا توانست در میان شرکتهای واردکننده اولین محموله خودروهای وارداتی را نیز به مرحله پلاک گذاری و تحویل برساند. در ادامه 8 محصول معرفی شده با مختصری از مشخصات بیان خواهد شد.
1- شاهین CVT
شاهین CVT یکی از خودروهای جدیدی است که سایپا رونمایی کرده و قصد دارد تا در سال جاری وارد بازار شود. از نظر ظاهری این خودرو تفاوت چندانی با نسخه دندهای نداشته و تنها در بخش فنی و گیربکس تغییراتی ایجاد شده است. اضافه شدن خط کروم بالای محل نصب پلاک عقب، کروم کاری جلو پنجره متفاوت و آنتن کوسهای از جمله تغییرات شاهین CVT است.تغییرات و بهروزرسانیهای متعددی را درون کابین شاهین CVT شاهد هستیم، که می توان به تریم دو رنگ داشبورد و کابین، قطعات دکوراتیو متفاوت، امکانات رفاهی بهتر و بهبود کیفیت متریال کابین و داشبورد اشاره کرد.
در بخش فنی تنها تفاوتی که با نسخه دندهای یا همان شاهین G پیدا کرده مجهز شدن به یک گیربکس اتوماتیک CVT به جای جعبه دنده ۵ سرعته دستی است. این خودرو همان پیشرانه M۱۵ توربو ساخت شرکت مگاموتور را داشته که یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است. همچنین شاهین CVT به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شده است.
2- شاهین پلاس
شاهین پلاس نسبت به نسخههای فعلی خانواده شاهین تفاوتهایی در بخش مشخصات فنی و امکانات رفاهی داشته اما از نظر ظاهری مانند نسخههای قبلی می باشد. شاهین PLUS را در واقع میتوان نخستین خودروی سایپا دانست که از پیشرانه جدید این خودروساز داخلی یعنی ME۱۶ بهره میبرد. همچنین این خودرو در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه خواهد شد.
تغییرات در بخش داخلی شامل تریم داخلی کاملا تغییر پیدا کرده و رو دریها نیز با طراحی جدید همراه خواهند شد. همچنین امکانات رفاهی شاهین پلاس نیز نسبت به نسخههای قبلی شاهین دستخوش تغییرات مثبتی شده تا شاهین پلاس در رده بالاتری نسبت به شاهینهای قبلی قرار گیرد.
شاهین پلاس در بخش فنی در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه خواهد شد. این خودروی سدان خانوادگی جزو اولین خودروهای سایپا بوده که به پیشرانه ME۱۶ مجهز شده است. پیشرانه ME۱۶ یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی تنفس طبیعی است. این پیشرانه بر روی شاهین پلاس توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین این پیشرانه به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپها نیز مجهز شده است. نسخه دنده دستی شاهین پلاس به یک گیربکس ۵ سرعته دستی با فناوری آیسین مجهز شده و نسخه اتوماتیک آن نیز یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE را دارد.
3- کادیلا (تندر ۹۰ ایرانی)
کادیلا نام جدیدترین محصول شرکت سایپاست که اخیرا توسط این شرکت معرفی شد. کادیلا یا همان خودروی محبوب تندر۹۰ بوده که سایپا تصمیم گرفت آن را ایرانیزه کرده و با نام کادیلا وارد بازار کند. این خودرو ابتدا P۹۰ نام داشت اما سرانجام نام نهایی کادیلا برای آن انتخاب شد.
کادیلا از نظر ظاهری تفاوتهای مثبت بسیاری با تندر ۹۰ داشته و در اصل یک نسخه فیس لیفت برای L۹۰ محبوب محسوب میشود. نمای جلو و عقب به کل تغییر کرده و سایپا سعی کرده تا شکل و ظاهر بسیار جدابتری از تندر۹۰ را تولید کند. مهمترین بخشهای طراحی این خودرو چراعهای اصلی جلو و عقب و جلو پنجره این خودرو بوده که بسیار جذاب و البته بروز شدهاند.
در بخش داخلی نیز شاهد یک طراحی بسیار جذابتر و بهتر از تندر۹۰ هستیم و در طراحی آن داشبورد L۹۰ با داشبورد ساینا ترکیب شده اما خروجی نسبت به تندر۹۰ بهتر و بروزتر شده است. طرح رودریها، داشبورد میانی، صفحه کیلومتر شمار و فرمان کاملا تغییر داده شده و همچنین متریال داخلی نیز کیفیت بالاتری نسبت به تندر ۹۰ دارد.
در بخش فنی کادیلا قرار است با پیشرانه ME۱۶ که نسخه داخلی سازی شده پیشرانه EC۵ پژو بوده و توسط مهندسان سایپا ایرانیزه شده تولید شود. پیشرانه ME۱۶ سایپا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری بوده که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. دو نوع جعبه دنده برای کادیلا در نظر گرفته شده است. اولی یک گیربکس ۵ سرعته دستی با فناوری کمپانی آیسین و دیگری یگ گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE که بهزودی بر روی کادیلا قرار خواهد گرفت.
4- سهند
سهند نام یکی دیگر از ۸ محصول جدید سایپا می باشد که در سال جاری شاهد عرضه آن خواهیم بود. این خودرو در اصل نسخه فیس لیفت ساینا محسوب شده که با ظاهری بهروزتر، مشخصات فنی بهبود یافته نسبت به ساینا و امکانات رفاهی بیشتر وارد بازار خواهد شد. این خودرو به عنوان یک سدان اقتصادی پس از عرضه احتمال میرود که با استقبال خوبی روبرو خواهد شد.
سایپا سهند از نظر ظاهری کاملا نسبت به نسخه قبلی دستخوش تغییرات بزرگی در چراغهای عقب و جلو، پنجره و طراحی سپرها بوده است. در داخل کابین سهند شاهد خط جدید طراحیهای داشبورد سایپا هستیم. همچنین امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو نسبت به ساینا نیز بیشتر شده است.
سهند در بخش فنی به پیشرانه جدید M۱۵GSI تجهیز شده که یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه ارتقا یافته نسبت به M۱۵ معمولی عملکرد بهتری دارد. تغییرات این پیشرانه شامل برقی شدن دریچه گاز، تغییرات در سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی و سرسیلندر متفاوت نسبت به نسخه قبلی است. همچنین خوشبختانه این پیشرانه به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های سوخت یا همان VVT نیز مجهز شده است.
5- اطلس
اطلس را میتوان جایگزین و فیس لیفت کوییک دانست. خودرویی که بواسطه طراحی جذابتر و رنگهای متنوعتر و همچنین مشخصات فنی و رفاهی خوب قطعا با استقبال روبرو خواهد شد. اطلس سایپا از نظر ظاهری همانطور که اشاره کردیم یک فیس لیفت بزرگ برای کوییک محسوب شده که طراحی به مراتب بهتر و بروزتر از کوییک را داراست. همچنین این خودروی جدید در بخش کابین و داشبورد نیز تغییرات فراوانی را به همدراه داشته است.
اطلس در بخش فنی مشخصاتی مشابه با برادر جدید خود یعنی سهند دارد. این خودرو مجهز به پیشرانه جدید M۱۵GSI تجهیز شده که یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین این خودروی هاچ بک کراس از نظر امکانات رفاهی نیز در تیپ فول امکانات بیشتری را نسبت به بیشتر نسخههای کوییک دارد.
6- آریا
آریا یک خودروی هاچ بک جذاب و جدید از سایپا می باشد که در اصل نسخه هاچ بک شده شاهین است. این خودرو قرار است در سال جاری توسط سایپا عرضه شود. آریا پس از کوییک، دومین خودروی هاچ بک کراس تولید داخل است که در سال ۱۳۹۹ رسما توسط گروه خودروسازی سایپا معرفی و رونمایی شد. سایپا خودروی آریا را بر روی پلت فرم SP۱۰۰ خود توسعه داده است.
خودرو آریا در دسته کراس اورهای کوچک شهری قرار گرفته و با توجه به مشترک بودن پلتفرم خودرو آریا با شاهین بسیاری از المان های طراحی میان این دو محصول مشترک است. از چراغهای جلو گرفته تا فرم دربها و آینههای جانبی. اما در نمای عقب آریا همه چیز از نو طراحی شده و شاهد یک خودروی جذاب هستیم. همچنین طراحی داشبورد نیز کاملا شبیه به سایپا شاهین بوده و تفاوتهای چندانی میان این دو خودرو وجود ندارد.
آریا در بخش فنی اما تفاوتهای بسیاری با شاهین دارد. طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده سایپا آریا قرار است با یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GSi تولید شود. این پیشرانه از نظر کیفیت در ردههای بالا قرار داشته و راندمان بسیار مطلوبی را برای آریا به همراه دارد. همچنین جعبه دنده آریا نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT بوده که تحت لیسانس شرکت بزرگ DAE است.
7- پاژ
پاژ نام جدیدترین خودروی اقتصادی سایپاست که بر روی پلتفرم رنو کوئید ساخته شده است. طبق اعلام سایپا این خودرو از رنو کوئید فناوریهای بروزتر و ایمنی بالاتری داشته اما در دسته خودروهای اقتصادی بازار قرار خواهد گرفت.
از نظر طراحی ظاهری پاژ خودرویی شبیه به کوئید بوده و از المانهای دایرهای شکل در طراحی بیرونی و داخلی آن بسیار استفاده شده است. پاژ یک خودروی شهری بوده که ابعاد کمی بزرگتر از پراید ۱۱۱ دارد و تنها مناسب تردد درون شهری است.
سایپا پاژ در بخش فنی بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده مجهز به یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین جعبه دنده این خودروی اقتصادی شهری نیز از نوع دستی ۵ سرعته بوده که نیروی پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. استاندارد آلایندگی پیشرانه پاژ یورو ۶ بوده و این خودرو اقتصادی مصرفی حدود ۵ لیتر را به صورت ترکیبی دارد که قابل قبول و مناسب ارزیابی میشود.
8- سیلک
سیلک سایپا در اصل نسخه ایرانیزه شده سیتروئن C۳-XR است که بزودی به بازار خواهد آمد. این خودروی هاچ بک کراس شهری توسط سایپا سیلک (سییَلک) نام گرفته که یک تپه تاریخی و مشهور در کاشان است. سیتروئن C۳-XR یکی از محصولات شرکت مطرح سیتروئن فرانسه است که نسخهای ویژه مختص بازار چین بوده و با C۳ معمولی که پیشتر و پس از برجام وارد ایران شد تفاوتهایی دارد. سایپا تصمیم گرفت با توجه به اینکه به علت وجود تحریمها سیتروئن توان ادامه همکاری با سایپا را نداشته است، این خودرو را بومی کرده و تولید آن را آغاز کند.
سیلک یا همان سیتروئن C۳-XR یک خودروی کراس اوور کامپکت شهری است که از نظر ظاهری شباهتهایی با سیتروئن C۳ معروف دارد اما در برخی موارد نیز متفاوت است. به احتمال زیاد سیلک با پیشرانه ME۱۶ سایپا تولید خواهد شد که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را داشته و همچنین این پیشرانه به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها نیز مجهز شده است.
می توان گفت با عرضه و ورود رسمی این هشت محصول سایپا به بازار باید انتظار یک موفقیت بزرگ برای این گروه خودروسازی داشته باشیم و شاهد رقابت شدیدتر سایپا با گروه صنعتی ایران خودرو برای ارائه محصولات متنوع تر باشیم.