مقایسه و راهنمای خرید ام وی ام X33 و X55 مدیران خودرو

به گزارش اتونیوز ام‌وی‌ام X33 و X55 به عنوان پرفروش‌ترین کراس‌اورهای چینی بازار ایران، مشابهت و تفاوت‌های جالبی دارند. این شرایط با وجود اختلاف قیمت، سوال‌هایی در ذهن خریدار ایجاد می‌کند: آیا X55 ارزش پرداخت بیشتر دارد یا خیر؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بیش از ۱۰ سال حضور X33 در بازار ایران، موفقیت تجاری این خودرو برای شرکت واردکننده و سازنده چینی را نشان می‌دهد. جالب‌تر اینکه، انواع X33 با چهره‌های مختلف و تجهیزات متنوع، همچنان براساس پلتفرم اولیه در چین و ایران تولید می‌شوند.  مهندسان چری از سال ۲۰۰۵ تا امروز به مدت ۱۸ سال، روشی هوشمندانه و کم هزینه را ادامه دادند تا صرفا تغییر چهره (فیس‌لیفت) بر این خودرو اعمال شود و به حق، کلاس درسی برای خودروسازان ایرانی باشد.

چری تیگو ۳ که در ایران به نام X33 مشهور است؛ پرفروش‌ترین خودروی چینی کشور ما و  برند سازنده در چین محسوب می‌‍شود. خطوط مونتاژ این مدل، در کشورهای اروگوئه، روسیه و اندونزی هم به مدت چند سال فعال بودند. ظاهرا مدیران خودرو نیز با کمی تاخیر نسبت به سازنده چینی، عرضه‌ی X33 را از سال ۱۴۰۱ متوقف کرده است.

چری هم‌اکنون تیگو ۴  را به جای تیگو ۳ تولید می‌کند. این خودرو در ایران با نام X55 و در بعضی کشورها به نام تیگو ۵X شناخته می‌شود. موضوع جالب‌تر، بهبودهای فنی و افزایش ابعاد نسبت به X33 است که باعث می‌شود خریدار، برای پرداخت مبلغ بیشتر، توجیه داشته باشد. آنچه در ایران به نام X55 می‌شناسیم، سال ۲۰۱۷ رونمایی شده و با تغییر چهره‌ی سال ۲۰۲۰ به کشورمان رسیده است.

طی روزهای اخیر، مدیران خودرو یک کراس‌اور کوچک به نام ام‌وی‌ام X33 کراس رونمایی کرده که از نظر فنی، ارتباطی با X33 اصلی ندارد. به بیان بهتر، فیس‌لیفت و تغییرات فنی اعمال‌شده بر X22 قرار است به نام X33 کراس، تحویل خریدار ایرانی شود.

نکته‌ی مهمی که خریدار مدل‌های دست دوم در ایران باید مد نظر قرار دهد، تفاوت‌های X55 و X55 پرو است که ظاهرا بسیاری از مردم نسبت به آن مطلع نیستند. طبیعتا، X33 S و X33 AT هم علاوه‌بر شرایط بدنه، از نظر فنی متفاوت هستند. به همین دلیل، مطلب پیش رو تلاش می‌کند تا خلاصه‌ای از نکات مهم در انواع X33 و X55 را بیان کند.

مقایسه طراحی بیرونی X33 و X55

طی سال‌های اخیر، ۲ مدل X33 و ۲ مدل X55 در ایران مونتاژ شدند. برای X33، ساختار جلوپنجره نشان‌دهنده‌ی نسخه‌ی S و AT است اما برای  X55 علاوه‌بر جلوپنجره، فرم سپر و خطوط قرمز روی بدنه، تفاوت مدل قدیمی و X55 پرو را نشان می‌دهند.

از دیدگاه ظاهری، X33 چهره‌ای شناخته شده و عامه‌پسند ارائه می‌کند که البته، الهام گرفته از سوزوکی ویتارا نسل چهارم (ساخت ۲۰۱۵) است. شاید اگر ویتارای جدید به ایران می‌رسید و جای‌گزین محصول مونتاژ ایران خودرو می‌شد؛ مانعی جدی برای جلب توجه X33 S وجود داشت اما به هر حال، خودروی چینی توانست حالت زشت و ناخوشایند مدل‌های قدیمی را از ذهن خریدار ایرانی پاک کند. جالب‌تر اینکه X33 AT با جلوپنجره‌ی بزرگ‌تر، در چشم مخاطب ایرانی به شکل پس‌رفت در طراحی به نظر رسید و مورد توجه نبود.

در سمت دیگر ماجرا، X55 جوان‌پسندتر و اسپرت‌تر از X33 به نظر می‌رسد؛ اما همچنان بسیاری از خریداران، حالت ساده و یک‌نواخت X33 S را، بیشتر می‌پسندند. ظاهرا نصب چراغ‌های بزرگ روی این خودروی نسبتا کوچک، ناهماهنگی در طراحی را نشان می‌دهد. موضوعی که در مقایسه‌ی بخش عقب بدنه‌ی X33 و X55 به اوج می‌رسد.

از دیدگاه بسیاری از مردم ایران، طراحی چراغ‌های پشت X55 پرو بهتر از X55 قدیمی است اما در مجموع، سادگی راضی‌کننده در X33 را فراهم نمی‌کند. از سویی دیگر، درپوش صندوق X55 مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای مدرن، به سمت بالا باز می‌شود؛ اما این مورد برای X33، حرکت جانبی به سمت راست دارد. همچنین، نصب چرخ زاپاس روی درپوش صندوق، نکته‌ی منفی در طراحی X33 محسوب می‌شود.

نمای پشت X33 S و X33 AT هیچ تفاوتی ندارند؛ اما طرح چراغ‌ها و زه‌کشی بین آن‌ها در X55 قدیمی و X55 پرو متفاوت است. از دیدگاه نگارنده، فرم چراغ‌ها در مدل پرو، هماهنگی بیشتری با دیگر اجزا دارد و زیباتر به نظر می‌رسد؛ هرچند که خطوط قرمز روی سپر جلو، رکاب و چرخ‌ها، ابتکاری کودکانه و ناخوشایند محسوب می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مقایسه X33 و X55 نادیده گرفته شده؛ بحث ابعاد این خودروها است. برخلاف باور عموم، X55 کاملا هم‌اندازه‌ی X33  نیست و عرض بیشتر با ارتفاع کمتر دارد. این شرایط  همچین باعث می‌شوند فاصله محوری در X55 بیشتر باشد و فضای بزرگ‌تر برای سرنشینان فراهم شود. مقایسه‌ی ابعاد X33 و X55 در جدول ذیل مطلب قابل مشاهده است.

ام‌وی‌ام X33 ام‌وی‌ام X55
طول (میلی‌متر) ۴۳۹۰ ۴۳۵۸
عرض (میلی‌متر) ۱۷۶۵ ۱۸۳۰
ارتفاع (میلی‌متر) ۱۷۰۵ ۱۶۷۰
فاصله محوری (میلی‌متر) ۲۵۱۰ ۲۶۳۰

مقایسه طراحی داخلی X33 و X55

افراد بسیاری در ایران، معتقدند بدنه‌ی X33 زیباتر از X55 است اما به جرات می‌توان گفت، خریداران X55 پرو، رضایت بیشتری از طراحی داخلی دارند. جالب‌تر اینکه نمای داشبورد و ادوات در X55 پرو نیز، تفاوت‌های متعدد با X55 اصلی را نشان می‌دهد. این مورد شاید مهم‌ترین دلیل برای ترجیح X55 پرو به X55 قدیمی و X33 باشد.

نصب مانیتور لمسی به صورت ایستاده روی داشبورد و همچنین پنل دیجیتال پشت فرمان، تفاوت‌های مهم X55 پرو با X33 و X55 قدیمی هستند. دیگر نکته‌ی جالب توجه، نمایشگر لمسی بزرگ و ۱۰/۲۵ اینچی روی X55 پرو است درحالی‌که X33 و X55 قدیمی، مانیتور ۸ اینچی دارند.

مقایسه پیشرانه و عملکرد فنی X33 و X55

موتور ۲ لیتر و کم‌دردسر X33 به لطف ساختار تنفس طبیعی، مشکلات مرسوم در پیشرانه‌های توربوشارژ چینی را حذف می‌کند. این نمونه، ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. ام‌وی‌ام X33 S با گیربکس CVT در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و طبق آزمایش میدانی نویسنده این مطلب، میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌کند.

ام وی ام ایکس 33 قدیمی

دیگر مدل X33 که با پسوند AT شناخته می‌شود؛ گیربکس ۵ سرعته دنده‌ای اتوماتیک دارد. پیشرانه‌ همان ۲ لیتر موجود در X33S است اما به لطف جعبه‌دنده‌ی تیپ ترونیک، شتاب‌گیری بهتر فراهم می‌کند و یک ثانیه زودتر به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. شرکت مدیران خودرو ادعا می‌کند میانگین مصرف سوخت X33 AT حدود ۸ تا ۹  لیتر در صد کیلومتر است.

در کمال تعجب، X55 قدیمی و X55 پرو نیز گیربکس‌های متفاوت دارند اما نسخه‌ی جدیدتر، جعبه‌دنده‌ی CVT ارائه می‌کند و مدل اصلی، مجهز به گیربکس دنده‌ای ۶ سرعته اتوماتیک با دبل کلاچ است. این شرایط باعث می‌شود لذت رانندگی و شتاب‌گیری در X55 قدیمی، بهتر از X55 پرو باشد.

ایکس 55

موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ برای X55، قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت X55 پرو با گیربکس CVT، حدود ۷ در صد کیلومتر است اما نسخه‌ی قدیمی، نزدیک به ۸ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.  از نظر وزنی، X55 پرو (CVT) حدود ۸۰ کیلوگرم سنگین‌تر از X55 قدیمی (دنده‌ای اتوماتیک) است به همین دلیل، یک ثانیه دیرتر به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. راننده‌ی X55 قدیمی در عمل می‌تواند صفر تا صد ۱۱ ثانیه را تجربه کند.

مقایسه امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی  X33 با X55

پیش‌تر اشاره کردیم که X33S و X33 AT هم  امکانات متفاوت دارند. مدل قدیمی‌تر با نمایشگر ۸ اینچ، سیستم صوتی ۴ بلندگو، دوربین پارک، صندلی غیربرقی، سانروف، ترمز ABS EBD، کروز کنترل و دوربین پارک ارائه می‌شود؛ اما X33 AT علاوه‌بر تجهیزاتی که گفته شد، کنترل کشش و پایداری (ESP TCS)، سیستم حفظ خودرو در شیب، گرم‌کن صندلی جلو و فرمان برقی نیز دارد.

کابین ایکس 55 قدیمی
کابین X55 قدیمی

. ظاهرا بسیاری از خودروهای X55 اولیه که به ایران وارد شده‌اند؛ فاقد گرم‌کن داخل صندلی هستند اما این کمبود، برای X55 پرو جبران شده است. برای انواع X55 در ایران، علاوه‌بر امکانات X33S و X33 AT، آینه‌های جمع شونده برقی، چراغ‌های اتوماتیک، مانیتور ۹ اینچ، دوربین ۳۶۰ درجه، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای نیز وجود دارد. ام‌وی‌ام X55 پرو نیز ضمن بهره‌مندی از تجهیزات X55 قدیمی، نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ، پنل دیجیتال پشت فرمان ۷ اینچ و سیستم صوتی با ۶ بلندگرو ارائه می‌کند.

قیمت نهایی و مقایسه ارزش X33 با X55

در بازار آزاد، مالک X33 S  دست دوم می‌تواند با پرداخت مبلغی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، X55 دست دوم بخرد. همین شرایط برای X33 AT و X55 پرو وجود دارد.

از نظر طراحی و نمای بیرونی، سلیقه‌ی فردی تعیین‌کننده‌ی جذابیت بین X33 یا X55 است اما کابین X55 پرو و امکانات جانبی آن، جای شکی باقی نمی‌گذارد که خودروی جدیدتر، شرایط بهتری ارائه می‌کند.

در بحث فنی هم، قدرت و گشتاور حاصل از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ که توسط X55  تولید می‌شود، تاثیر محسوسی بر کیفیت رانندگی دارد. این موضوع ضمن کاهش مصرف سوخت، مهم‌ترین عاملی است که پرداخت چندصد میلیون تومان پول بیشتر برای X55 را توجیه می‌کند. خصوصا اگر نسخه‌ی قدیمی X55 با گیربکس دنده‌ای اتوماتیک دبل کلاچ خریداری شود، لذت رانندگی فراتر از انواع X33 احساس خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 1 =

دکمه بازگشت به بالا