موضوعات داغ

پیشرانه جدید سایپا M15i معرفی شد+عکس

گروه خودروسازی سایپا پیشرانه جدید خود را با نام M15i معرفی کرد. این موتور نمونه اصلاح شده و ارتقا یافته پیشرانه M15 است که بر روی خودروهای خانواده X200 سایپا شامل (ساینا و کوییک) نصب می‌شود. موتور M15i با گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار، حدود ۷ درصد عملکرد بهتر و نیم لیتر مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور M15 معمولی دارد.

به گزارش اتونیوز،طبق اعلام سایپا، تغییرات انجام شده بر روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، اصلاح سامانه خنک کاری، ارتقا پورت‌های هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT، میل سوپاپ جدید و افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید است.

جدول تفاوت پیشرانه سایپا M15 معمولی و M15i

مدل پیشرانه قدرت (اسب بخار) گشتاور (نیوتون متر) دریچه گاز نسبت تراکم استاندارد آلایندگی پایه
M15 ۸۲-۸۷ ۱۲۷ مکانیکی ۹.۷ یورو ۴
M15i ۸۹-۹۰ ۱۳۵-۱۳۷ برقی ۱۰.۵ یورو ۵

موتور جدید M15i نسبت به نسل قبلی موتور M15 از صدا و لرزش کمتری برخوردار است. استفاده از بالانسر شفت و همچنین هوشمندسازی رفتار موتور در وضعیت‌های مختلف با استفاده از سامانه زمانبندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها و دریچه گاز برقی باعث شده تا ریتم حرکتی خودرو بهتر شود.

گرچه اعداد اعلامی گشتاور و اسب بخار این موتور تفاوت چندانی با موتور فعلی ندارد اما بهینه سازی عملکرد پیشرانه باعث شده تا لذت سواری با موتور ۸ سوپاپه و قدیمی بهتر شود.

سایپا M15i

علاوه بر این، استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کرده است. با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 معمولی) در این موتور استفاده شده است.

قرار است از این موتور، در خودروهای جدید کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند استفاده شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا