
به گزارش اتو نیوز نیسان با اعلام خبر ساخت نسل جدید GT-R هیبریدی در نمایشگاه خودروی نیویورک، هواداران این افسانه ژاپنی را شگفتزده کرد اما آیا گودزیلای جدید با انتظارات بالای طرفدارانش همگام خواهد بود
نیسان در فوریه امسال اعلام کرد که GT-R نسل R35 که از سال ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرده بود، به پایان راه رسیده است. حال اما این خودروساز ژاپنی با احیای گودزیلای افسانهای در قالب یک مدل هیبریدی، قصد دارد از یکی از پرچالشترین دورههای تاریخ خود عبور کند. در نمایشگاه خودروی نیویورک، نیسان بهصورت غیرمنتظرهای برنامههای خود برای احیای GT-R با پیشرانهٔ هیبریدی را تأیید کرد.
نسل جدید GT-R، هیبریدی با قلب توربوشارژ
«پونز پاندیکوتیرا»، معاون ارشد منطقهای و مدیر ارشد برنامهریزی نیسان در آمریکا، در گفتوگو با نشریه The Drive اعلام کرد که نسل بعدی GT-R، یعنی R36، در دست توسعه است و به فناوری هیبریدی مجهز خواهد بود. بااینحال، نیسان هنوز در مورد معماری نهایی پیشرانه به نتیجه قطعی نرسیده و بین گزینههای هیبرید معمولی و پلاگینهیبرید مردد است. پاندیکوتیرا تأکید کرد:
ما سطح مشخصی از الکتریکیسازی را در این خودرو خواهیم داشت
این مقام نیسان همچنین تأیید کرد که GT-R جدید همچنان از پیشرانه توربوشارژ بهره خواهد برد و از فناوری باتریهای حالت جامد برای ارائه ترکیبی از برد تمام الکتریکی بالا و قدرت فوقالعاده استفاده خواهد کرد. این در حالی است که موتور V6 توئین توربوی نیسان در قویترین نسخهٔ R35 یعنی مدل ویژهٔ R50 تا ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که این رقم در ترکیب با سیستم هیبریدی میتواند R36 را به هیولایی تبدیل کند که طرفداران گودزیلا انتظار دارند.
چشمانداز و چالشهای پیش رو
با وجود هیجانانگیز بودن این خبر، زمانبندی عرضه نسل بعدی GT-R ممکن است هواداران را نگران کند. پاندیکوتیرا زمان عرضه احتمالی GT-R هیبریدی را «سه تا پنج سال آینده» اعلام کرد. در دنیای پرشتاب خودروسازی، این بازه زمانی طولانی میتواند ریسک بزرگی باشد. البته شاید دلیل این زمان توسعهٔ طولانی، اوضاع نا به سامان نیسان باشد. نیسان با کاهش ۹۰ درصدی سود، مجبور به کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید جهانی و اخراج هزاران نفر از کارکنان خود شد. در بازارهای کلیدی، نیسان با مشکلات متعددی مواجه شده است. در چین، برندهای محلی مانند بیوایدی فضای رقابتی را تنگ کردهاند و در آمریکا، نیسان نتوانسته محصولات جدید و جذابی معرفی کند. تأخیر در عرضه سدانهای الکتریکی برای بازار آمریکا و شکست مذاکرات ادغام با هوندا نیز شرایط را برای نیسان وخیم کرده است.
آیا GT-R هیبریدی ناجی نیسان خواهد بود؟
GT-R هیبریدی میتواند جرقهای برای احیای توجه بازار به نیسان باشد اما انتظار طولانیمدت تا عرضه آن ممکن است این فرصت را به خطر بیندازد. در صنعتی که رقبایی مانند تسلا و بیوایدی با سرعت سرسامآوری نوآوری ارائه میکنند، نیسان باید با دقت و سرعت بیشتری عمل کند تا از قافله عقب نماند.