اتونیوز: چانگان یونی تی و لاماری ایما از خودروهای چینی چند سال اخیر بازار خودروی ایران هستند برای بسیاری مقایسه ویژگی های این دو خودرو مورد توجه خواهد بود.
به گزارش اتونیوز، همزمان با ممنوعیت چندین ساله واردات خودرو به کشور به همراه افت تولید خودروسازان داخلی، چینیها بهترین فرصت را برای جولان در بازار خودرویی کشورمان داشتهاند و انواع و اقسام محصولات چینی با قیمتهای میلیاردی جایگزین خودروهای کرهای و ژاپنی وارداتی به کشور شدهاند. چانگان یونی تی و لاماری ایما جزو خودروهایی هستند که سؤالات زیادی پیرامون آنها وجود دارد که در ادامه به مقایسه آنها خواهیم پرداخت.
مقایسه تاریخچه چانگان یونی تی و لاماری ایما
چانگان در سال ۲۰۲۰ کراساوور جدید خود بهنام یونی تی (UNI-T) را معرفی کرد. خودرویی که فصل تازهای از طراحی و نوآوری را در این شرکت گشود. حالا این خودرو توسط سایپا به بازار ایران رسیده است. این خودرو اولین محصول از خانوادهٔ جدید UNI چانگان است که در زبان چینی Yinli به معنای جاذبه خوانده میشود. یونی تی نهتنها از زبان طراحی کاملاً جدید چانگان و کابین خانوادگی برخوردار است بلکه به سیستمهای هوشمند جدید و پیشرانهٔ موسوم به نهنگ آبی چانگان هم مجهز شده که با استانداردهای آلایندگی CN-6b چین مطابقت دارد. این خودرو قرار است توسط سایپا وارد بازار خودروی کشور شود که در این صورت یکی متمایزترین کراس اوورهای چینی چند سال اخیر خواهد بود.
در سمت دیگر لاماری ایما را داریم که توسط شرکت آرین پارس موتور مونتاژ میشود. این خودرو کراس اووری میان سایز از شرکت دانگ فنگ است که چند ماهی از عرضه آن میگذرد و در این مدت بازخوردهای خوبی را دریافت کرده است. ایما از طراحی متمایزی سود میبرد و یکی از نقاط قوت آن را میتوان پیشرانه پرقدرت دانست. ظاهراً، برند لاماری مخصوص بازار ایران و محصولات دانگ فنگ خواهد بود. اولین مدل از این سری با نام ایما، نسخهای از خودروی T۵ EVO است که سال ۲۰۲۰ معرفی شده بود. حتی در کشور چین هم T۵ EVO با برند فورتینگ از زیرمجموعههای دانگ فنگ، عرضه میشود.
مقایسه طراحی چانگان یونی تی و لاماری ایما
هر دو خودرو جزو جدیدترین محصولات چینی در بازار ایران به شمار میروند و طراحی جذابی نیز دارند.
کراس اوور چانگان نمای جلوی گیرایی را میبینیم که به مدد جلوپنجرهای بزرگ و چراغهای همراه آن خودنمایی میکند. در پروفایل جانبی میتوانیم خطوط نرم و امتداد یافته به سمت عقب را مشاهده کنیم، همچنین دستگیرههای درب نیز مخفی شدهاند تا روی آیرودینامیک خودرو تأثیر مثبت داشته باشند. یونی تی برخلاف اکثر خودروهای چینی از چرخ هایی متناسب با ابعاد بدنه سود میبرد و میتوان رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی را برای آن سفارش داد. در بخش پشت خودرو نیز همان طراحی گیرای جلو دیده میشود به گونهای که چراغهای باریک به همراه خروجیهای اگزوز بزرگ و اسپویلر سقفی نمای هیجانانگیزی ایجاد کردهاند. طول/عرض/ارتفاع چانگان یونی تی به ترتیب به ۴۵۱۵/۱۸۷۰/۱۵۶۵ میلیمتر میرسد و فاصله بین محوری آن نیز ۲۷۱۰ میلیمتر اعلام شده است.
لاماری ایما که خودروی متمایزی بوده و طراحی هیجانانگیزی دارد. در بخش جلوی این خودرو آنچه بیش از همه جلبتوجه میکند جلوپنجره بزرگ و دی لایت های باریک و کشیده است. چراغهای اصلی این خودرو بهصورت عمودی و در دو سمت سپر قرار دارند. با توجه به استفاده از خطوط نرم و منحنی، گلگیرهای خودرو برجستهتر به نظر میرسند. ایما در بخش پشتی خود از نمایی مشابه اکثر خودروهای مدرن استفاده میکند به گونهای که چراغها به هم پیوسته هستند و نمایی یک دست و زیبا را به ارمغان میآورند.
طول/عرض/ارتفاع لاماری ایما به ترتیب به ۴۵۶۵/۱۸۶۰/۱۶۹۰ میلیمتر میرسد و فاصله بین محوری آن نیز ۲۷۱۵ میلیمتر است؛ بنابراین از نظر ابعاد هر دو خودرو تفاوتهای زیادی با یکدیگر ندارند. در مجموع برای مقایسه چانگان یونی تی و لاماری ایما در بخش طراحی میتوان نمره مشابهی داد به گونهای که هر دو خودرو از جذابیتهای زیادی برای جذب مشتریان ایرانی برخوردار هستند و قطعاً در خیابانها جلبتوجه خواهند کرد. آنچه در این بخش بیش از همه به چشم میآید پیشرفت طراحی چینیها و ارائه محصولاتی مدرن و جذاب است.
مقایسه کابین چانگان یونی تی و لاماری ایما
همانند طراحی ظاهری، طراحان چانگان در بخش داخلی یونی تی نیز بسیار خوب عمل کردهاند و شاهد کنسولی متفاوت نسبت به خودروهای چینی موجود در بازار هستیم. آنچه بیش از همه نظرات را به خود جلب میکند دستهدنده جذاب یونی تی خواهد بود. این کراس اوور چینی به دو نمایشگر دیجیتالی برای پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی مجهز است و این دو نمایشگر اندکی به سمت راننده متمایل هستند. تیپهای گوناگونی از یونی تی در دسترس مشتریان است و این خودرو در نسخههای فول تجهیزاتی همچون سیستم تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستمهای ایمنی و کمکراننده، گرمکن صندلیهای جلو، حسگر نور و باران و… را ارائه میکند.
لاماری ایما نیز از طراحی مدرنی برای کابین سود میبرد و با ورود به داخل کابین آنچه باعث جلبتوجه میشود دریچههای هوای گرد و مشابه محصولات مرسدس است. ایما نیز به دو نمایشگر پیوسته به هم مجهز است که برای پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی بکار میرود؛ اما بزرگترین نقطهضعف این خودرو را میتوان فقدان برخی تجهیزات دانست که برای خریداری در این سطح قیمتی برای بازار ایران شاید قابلقبول نباشد. برای مثال ایما فاقد تجهیزاتی همچون دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ناوبری، گرمکن صندلیها، درب صندوق برقی بوده هرچند امکاناتی همچون سقف پانورامای دو تکه بازشونده، صندلی برقی راننده، روشنایی خودکار، نمایشگرهای با وضوح بالا، روکشهای چرمی فرمان و صندلیها، کول باکس در آن وجود دارند. البته گفته میشود آرین پارس موتور در ماههای آینده نسخه فول تر ایما را با تجهیزات یاد شده تولید خواهد کرد. هر دو خودرو در بخش طراحی داخلی نیز عملکرد خوبی دارند و از نظر طراحی خریداران را راضی خواهند کرد هرچند شاید از نظر تجهیزات بکار رفته اندکی کفه ترازو به سمت چانگان یونی تی سنگینی کند.
مقایسه فنی چانگان یونی تی و لاماری ایما
ظاهراً قرار است چانگان یونی تی در ایران با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی جدید عرضه شود. این پیشرانه ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و راندمان حرارتی آن به ۴۰ درصد میرسد. نیروی تولیدی پیشرانه نیز از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه راهی چرخ های جلو میشود. یونی تی از سه حالت رانندگی معمولی، اکو و اسپرت برخوردار است درحالیکه سیستم تعلیق آن در جلو از نوع مکفرسون و در عقب چند اتصالی است. البته شانس عرضه نسخه قویتر این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری در ایران نیز وجود دارد. نسخه ۲ لیتری یونی تی دارای برخی عناصر قرمز رنگ در بدنه است تا از مدل ۱.۵ لیتری متمایز شود. همچنین، بالچههای کوچک عمودی در انتهای سقف یونی تی اسپرت دیده میشوند که برای نسخهی ۱.۵ لیتری وارد شده به ایران، استفاده نشدهاند. پیشرانه ۲ لیتری این خودرو ۲۳۳ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و درصورتیکه با این پیشرانه راهی کشور شود جزو قویترین خودروهای چینی بازار خواهد بود. نکته مهم اینکه پیشرانه ۲ لیتری یونی تی با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک شرکت آیسین همکاری میکند.
اما در طرف دیگر لاماری ایما با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو را داریم که روی تکنولوژی میتسوبیشی مانور زیادی میدهد. این نیروگاه آهنین ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتون متر گشتاور دارد و سرعت و شتاب خوبی را در دسترس راننده قرار میدهد. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ایما را نیز میتوان جزو نقاط قوت آن محسوب کرد. البته در تستی که توسط پدال انجام شد مشکلاتی همچون داغ کردن کلاچ و تأخیر در شروع حرکت پس از چند بار شتاب گیری وجود داشت. درصورتیکه یونی تی با پیشرانه قویتر وارد بازار شود قطعات یک سر و گردن بالاتر از ایما قرار خواهد گرفت و خواهد توانست اوضاع را به نفع خود تغییر دهد.
قیمت چانگان یونی تی و لاماری ایما
همانطور که اشاره شد وضعیت بازار خودروی کشورمان اصلاً قابلقبول نیست و شاهد عرضه کم و انبوه تقاضا برای خرید خودرو هستیم. همین موضوع به همراه نبود خودروهای وارداتی باعث شده فاصله زیادی بین قیمت کارخانهای و قیمت بازار به وجود آید. چانگان یونی تی هنوز در بازار عرضه نشده اما به راحتی میتوان پیشبینی قیمتی بالاتر از ۲ میلیارد تومان را برای آن داشت. از سمت دیگر لاماری ایما به مدد استقبال خوب در بازار با جهشهای قیمتی مواجه شده و هماکنون با قیمت حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشود. چینیها با استفاده از فرصت طلایی نبود خودروهای وارداتی معتبر توانستهاند مشتریان زیادی را در بخش خودروهای گرانقیمت جذب کنند و با ارائه گارانتیهای طولانیمدت و آپشن های فراوان مشتریان را راضی نگه دارند. از جمله رقبای چانگان یونی تی و لاماری ایما در بازار خودروی کشور میتوان به خودروهایی همچون دیگنیتی پرایم، فونیکس FX و کرمان موتور K7 اشاره کرد.
جدول مقایسه چانگان یونی تی و لاماری ایما
نام خودرو | چانگان یونی تی | لاماری ایما |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۷۷/۳۰۰ | ۱۹۵/۲۸۵ |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو | ۷ سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۱۵/۱۸۷۰/۱۵۶۵ | ۴۵۶۵/۱۸۶۰/۱۶۹۰ |
فاصله بین محوری (میلیمتر) | ۲۷۱۰ | ۲۷۱۵ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۴۶۵ | ۱۵۵۰ |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۸ | ۹.۵ |