موضوعات داغ

ویژگی‌ها، مزایا و معایب پیکاپ‌های چرخ دوبل

پیکاپ‌های چرخ دوبل با برخورداری از مجموعاً شش چرخ، برای حمل و یدک کشی بارهای بسیار سنگین ساخته می‌شوند. در اینجا بیشتر با این پیکاپ‌ها آشنا خواهیم شد.

پیکاپ‌های چرخ دوبل برای چه ساخته شدند؟

پیشینهٔ پیکاپ‌های چرخ دوبل به دههٔ ۳۰ بازمی‌گردد. در آن زمان که جاده‌های آسفالت زیادی وجود نداشت و خودروها به کشش و ثبات بیشتری نیاز داشتند، خودروسازان در پاسخ به تقاضای شرکت‌هایی که خواستار ظرفیت بار بیشتر و افزایش پایداری در جاده‌های ناهموار بودند، پیکاپ‌های چرخ دوبل را ساختند. این پیکاپ‌ها در انواع تک کابین، یک‌ونیم کابین و دو کابین ساخته می‌شوند. نسخه‌های تک کابین مناسب خریداران تجاری است که از پیکاپ فقط برای کار استفاده می‌کنند. این نسخه‌ها با بزرگ‌ترین اتاق بار و حداقل امکانات رفاهی ارائه می‌شوند و صرفاً روی کارایی تمرکز دارند.

نسخه‌های یک‌ونیم کابین توانایی حمل بار و سرنشین را به‌طور هم‌زمان دارند اما نسخه‌های دو کابین با فضای بیشتر و چهاردر با اندازهٔ کامل، راحتی بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کنند. در نسخه‌های یک‌ونیم کابین، تعداد صندلی‌ها یکسان ولی فضای سرنشینان عقب کمتر است و در عوض اتاق بار بزرگ‌تری را ارائه می‌کنند. به دلیل افزایش تعداد خریدارانی که از پیکاپ‌های چرخ دوبل به‌عنوان خودروی روزمره استفاده می‌کنند، خودروسازان اقدام به ارائهٔ امکانات رفاهی بیشتر و مناسب‌تر برای خانواده‌ها مثل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پیشرفته، جا لیوانی، پورت USB و… کرده‌اند. بنابراین، یک پیکاپ چرخ دوبل دیگر فقط یک وانت نیست بلکه خودروی مسافرتی خانوادگی، خودروی روزمره و خودروی یدک کشی قدرتمندی است که همه در یک وسیلهٔ نقلیهٔ واحد ترکیب شده‌اند.

مزایا و معایب پیکاپ‌های چرخ دوبل

مثل بسیاری از وسایل ساخت دست بشر، پیکاپ‌های چرخ دوبل هم نقاط قو و ضعفی دارند. این پیکاپ‌ها برای یدک کشی و حمل بار بسیار مناسب‌تر از وانت‌های چرخ تکی هستند و در هنگام وزش بادهای شدید یا لغزندگی مسیر پایداری بیشتری دارند. یکی از معایب پیکاپ‌های چرخ دوبل اما وزن بیشتر و سرعت و شتاب کمتر حتی با وجود بهره‌مندی از پیشرانهٔ قوی‌تر است. علاوه بر این، پیکاپ‌های موردبحث معمولاً در پایین‌ترین تیپ‌ها از تجهیزات کمتری برخوردار هستند و بنابراین برای خرید نمونه‌های مجهز باید هزینهٔ بیشتری پرداخت کرد.

نقاط قوت

ظرفیت بار و یدک کشی بیشتر: پیکاپ‌های چرخ دوبل سنگین‌ترین وانت‌های بازار هستند و می‌توانند سنگین‌ترین تریلرها را جابجا کنند؛ بنابراین، برای کسانی که زیاد به تفریح می‌روند وسایل تفریحی مثل قایق یا تریلرهای حمل اسب را جابجا می‌کنند، پیکاپ‌های چرخ دوبل بهترین گزینه خواهند بود.

عملکرد بهتر در شرایط آب‌وهوای نامساعد: چرخ‌های اضافی به این پیکاپ‌ها پایداری بیشتری می‌دهد و در هنگام وزش بادهای شدید یا بارش باران کنترل بهتری را خصوصاً در زمان یدک کشی تریلرهای سنگین فراهم می‌کنند.

نقاط ضعف

پارک کردن و مانور دهی دشوار: هدایت و رانندگی با پیکاپ‌های چرخ دوبل به دلیل اندازهٔ بسیار بزرگ، دشوار خواهد بود خصوصاً در مناطق شهری یا جاده‌های باریک برون‌شهری. همچنین به دلیل عرض زیاد پیکاپ، پارک کردن سخت‌تر است و لاستیک‌های اضافی عقب قدرت مانور را کاهش می‌دهند.

قیمت و هزینه‌های نگهداری بالا: پیکاپ‌های چرخ دوبل گران‌تر از نمونه‌های چرخ تکی هستند. علاوه بر این، به دلیل ساختار پیچیده‌تر و دسترسی سخت‌تر به چرخ‌های داخلی عقب، هزینه‌های تعمیر و نگهداری این پیکاپ‌ها هم بیشتر است و دو لاستیک اضافی هم هزینهٔ دیگری است که پیکاپ‌های چرخ دوبل به خریداران تحمیل می‌کنند.

مصرف سوخت بیشتر: به دلیل اندازهٔ بزرگ‌تر و وزن بیشتر، مصرف سوخت وانت‌های چرخ دوبل از پیکاپ‌های چرخی تکی بیشتر است. لاستیک‌های اضافی هم باعث افزایش کشش می‌شوند که این هم مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

راحتی سواری کمتر: ازآنجایی‌که پیکاپ‌های چرخ دوبل در درجهٔ اول برای جابجایی بارهای سنگین طراحی شده‌اند، سواری کمی خشن‌تری نسبت به پیکاپ‌های معمولی دارند.

پیکاپ‌های چرخ دوبل در بازار

پیکاپ‌های چرخ دوبل با وجود افزایش محبوبیت، هنوز هم سهم نسبتاً کوچکی از بازار پیکاپ‌های آمریکا را در اختیار دارند زیرا خریداران این وانت‌ها محدود هستند. بااین‌حال، در حال حاضر چهار مدل پیکاپ چرخ دوبل در آمریکا عرضه می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

شورلت سیلورادو ۳۵۰۰HD

ظرفیت یدک کشی: ۱۶,۳۰۰ کیلوگرم

سیلورادو ۳۵۰۰HD که در نسخه‌های تک کابین، یک‌ونیم کابین و دو کابین عرضه می‌شود، برای مدل ۲۰۲۴ مورد به‌روزرسانی قرار گرفته و با پیشرانه‌های ۶.۶ لیتری V8 بنزینی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور یا ۶.۶ لیتری V8 توربودیزل قابل خریداری است.

جی‌ام‌سی سی‌یرا ۳۵۰۰HD

ظرفیت یدک کشی: ۱۶,۳۰۰ کیلوگرم

سی‌یرا ۳۵۰۰HD پسرعموی لوکس‌تر سیلورادو است و بنابراین این دو پیکاپ از لحاظ پیشرانه و مشخصات فنی کاملاً باهم یکسان هستند. تفاوت اصلی سی‌یرا در طراحی بیرونی با ظاهری چشمگیرتر و کابین لوکس‌تر است و معمولاً قیمت بالاتری نسبت به همتای شورلتی خود دارد.

رم ۳۵۰۰HD

ظرفیت یدک کشی: ۱۶,۸۰۰ کیلوگرم

رم ۳۵۰۰HD هوی دیونی هم مثل سیلورادو با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شود که شامل ۶.۴ لیتری V8 بنزینی با ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۶.۷ لیتری توربودیزل کامینز با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۶۰ نیوتن متر گشتاور است. رم برای خریدارانی که به راحتی سرنشینان بیشتر اهمیت می‌دهند، نسخهٔ مگا کب را هم با اتاق بار کوتاه‌تر ارائه می‌کند که ۱۶ سانتی‌متر طول کمتر و کابین بزرگ‌تری دارد.

فورد F350 و F450 سوپر دیوتی

ظرفیت یدک کشی: ۱۷,۲۰۰ / ۱۸,۲۰۰ کیلوگرم

برخلاف دو رقیب دیگر، فورد پیکاپ چرخ دوبل خود را در دو مدل F350 و F450 ارائه می‌کند. F350 با سه پیشرانه مختلف قابل خریداری است. موتور استاندارد یک ۶.۸ لیتری V8 بنزینی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که امکان سفارش یک موتور ۷.۳ لیتری V8 بنزینی با ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۷ نیوتن متر گشتاور و یک ۶.۷ لیتری V8 توربودیزل در دو نسخه با ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲۳ نیوتن متر گشتاور یا ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۲۷ نیوتن متر گشتاور هم وجود دارد. F450 اما به‌صورت استاندارد با نسخهٔ قوی‌تر موتور ۶.۷ لیتری دیزلی عرضه می‌شود و می‌تواند تا ۱۸.۲ تن را یدک بکشد که بیشترین ظرفیت یدک کشی در بین تمام پیکاپ‌های چرخ دوبل بازار محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا