![](https://autonews.ir/wp-content/uploads/2023/11/54656.jpg)
اخیرا فرصت رانندگی با یکی از نمادینترین خودروهای ژاپنی یعنی هوندا S2000 CR فراهم شد و آنچه میخوانید خلاصهای از این تجربه جذاب است.
به گزارش اتونیوز،خود ما هم دقیقاً نمیدانیم چگونه توانستهایم بدون راندن هوندا S2000 به این سن برسیم. تاکنون فرصت راندن یکی از شاخصترین خودروهای ژاپن برای ما فراهم نشده بود اما زمانی که خبر رسید امکان تست یکی از مدلهای کلاب ریسر با کارکرد حدود ۲۴ هزار کیلومتر وجود دارد برنامهریزی لازم جهت سفر به سانفرانسیسکو شروع شد. ما میخواستیم بدانیم چرا هوندا S2000 و به ویژه مدل CR آن تا این اندازه محبوب است.
زمانی که خبر تولید هوندا S2000 CR در سال ۲۰۰۸ اعلام شد بسیاری از افراد آن را خودرویی دستنیافتنی و گرانقیمت میدانستند. خبرنگاران خودرویی میپرسیدند چرا باید مبلغ اضافه را برای خودرویی پرداخت که پرفورمنس بهتری نسبت به نسخه استاندارد ندارد و تنها تغییراتش به کیت بدنه و سیستم تعلیق محدود میشود. این در حالی است که شما میتوانستید خودروی ایده آل AP2 S2000 را با قیمت کمتر خریداری کنید. اما CR با گذشت زمان شایستگیهای خود را اثبات کرد و حالتی افسانهای یافت. ارزش این خودرو چنین چیزی را نشان میدهد و در حراجیها معمولاً با قیمت بین ۵۰ هزار تا بیش از ۱۰۰ هزار دلار به فروش میرسد که چندین برابر قیمت S2000 عادی است. البته چنین وضعیتی مختص هوندا نیست و درباره خودروهایی همچون بی ام و M3 E36 سبکوزن، فراری ۵۹۹ فرناندو آلونسو ادیشن، سوپربرد و پورشه کاین ترنس سیبریا صدق میکند. در نهایت دو سؤال به ذهن ما خطور کرد: چرا این خودرو چنین وضعیتی داشته و آیا ارزش مبلغ بالای ذکر شده را دارد؟
در بخش بدنه طبیعتاً وجود کیت اسپرت، بال و نشانهای S2000 CR باعث تمایز این خودرو از نسخه استاندارد S2K میشوند. سقف سخت مشکی بجای نمونه نرم سنتی یکی دیگر از ویژگیهای هونداست هرچند ژاپنیها ادعا میکنند حذف سقف نرم، کولر و رادیو باعث کاهش چند کیلوگرمی وزن خودرو شده است. اگرچه کاهش وزن ۴۰ کیلوگرمی خیلی چشمگیر نیست اما خود S2000 هم خودروی سنگینوزنی نبوده است.
داخل کابین طرح زرد و مشکی به چشم میخورد و هوندا برای جذابیت بیشتر از طرحهای مشابه کولار روی صندلیها استفاده کرده است. دوخت زرد رنگ نیز تضاد زیبایی با پوششهای آلکانترا و چرم ایجاد میکند. همین خط زرد رنگ حتی در دورشمار موتور نیز دیده میشود و بر جذابیتهای بصری خودرو میافزاید؛ اما بازهم همان سؤال به ذهن میرسد: آیا چنین چیزهایی ارزش اضافه پرداخت را دارد؟ مطمئن نیستیم اما شاید جزئیات روی صندلیها جزو فاکتورهای موردعلاقه افراد زیادی باشد.
اگرچه طراحی ظاهری و قیمت یک خودرو بحث سلیقهای و شخصی است اما رانندگی با هوندا S2000 CR حس و حال دیگری دارد. حس جابجایی دستهدنده تیز و مستقیم است و دینامیک شاسی نیز بینقص جلوه میکند. سیستم تعلیق هوندا اگرچه خشک به نظر میرسد اما این همان چیزی است که باید از یک S2000 انتظار داشت. در کل باید گفت تمامی اجزای خودرو در هماهنگی عالی با یکدیگر هستند. البته همهچیز بیعیب و نقص نیست و با قرار گرفتن سقف در پشت خودرو صدای پیشرانه به گوش میرسد که اگرچه خوب است اما بسیار جذاب نیست. خود خودرو نیز بهطور ویژه سریع نخواهد بود چراکه ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. البته جذابیت S2000 به عدد و رقم محدود نمیشود و دراینباره باید به حس توازن یک خودروی اسپرت اشاره کنیم، چیزی که به خوبی در S2000 رعایت شده است.
آیا میتوان با برخی اصلاحات در نسلهای AP2 یا AP1 به همین نتایج رسید؟ شاید اما تفاوت در آن است که ما یک خودروی استاندارد کارخانهای را تست کردهایم. کلکسیونرها خواهان نسخههای سطح بالا و تولید محدود از یک خودروی نمادین هستند و اینجاست که S2000 CR خودنمایی میکند. این خودرو نسخهای سفارشی و تولید محدود از یک محصول اسپرت و مشهور است و بنابراین ارزش کلکسیونی زیادی دارد. نکته دیگر اینکه CR محصول عصر طلایی خودروهای اسپرت آنالوگ است.
ما درک میکنیم که شما با پول این هوندا میتوانید چندین خودروی ارتقا یافته و بهتر را خریداری کنید اما اگر خواهان تجربه یک خودروی اسپرت با بالانس فوقالعاده باشید S2000 CR گزینهای عالی خواهد بود. پس از راندن این خودرو میتوانیم ارزشهای CR را درک کنیم هرچند امیدواریم تعداد تولید محدود و قیمت بالا باعث نشود محصول جذاب هوندا فقط در کلکسیونها و گاراژهای خودرویی بخوابد.