![](https://autonews.ir/wp-content/uploads/2024/08/4445.png)
پیکاپهای آفرودی و دو دیفرانسیل در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفتهاند. ورود یک محصول باکیفیت کرهای میتواند رقابت را در این کلاس داغتر از پیش کند. سانگ یانگ موسو خان برای این نبرد آماده است.
صنایع خودروسازی ایلیا، تمرکز خود را بر روی تولید محصولات آفرودی با شاسی مستقل نردبانی گذاشته و پیش از این با تولید دایون در دو تیپ Y5 و Y7 در کارخانه مونتاژ خود در شهر ساوه، قدم نخست را برداشته است. این بار اما محصولی متفاوت نه از چین، بلکه از برند کرهای سانگ یانگ یا KGM انتخاب شده است که پیش از این نیز در کشورمان حضور فعال و خوشنامی را تجربه کرده است. موسو جدید، این بار نه در قامت یک شاسیبلند بلکه یک خودروی پیکاپ فول سایز معرفی شده و قرار است نسخه گرند موسو در تیپ فول آپشن خان با این نام وارد بازار شود. وانت پیکاپ خان، با نام کولمن هم در بازارهای جهانی شناخته میشود.
خودروسازی سانگ یانگ برای ایرانیها یادآور خودروی موسو است که دههٔ ۸۰ خورشیدی به جادههای کشور وارد شد. همکاری نزدیک این شرکت با مرسدسبنز و استفاده از موتور و جعبهدندههای این برند آلمانی در موسو خاطره خوبی برای خریداران بود، هرچند که طراحی بدنهٔ آن حرف و حدیثهای زیادی به دنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد. سانگ یانگ برای مردم کشور ما، محصولات باکیفیت شامل رکستون، تیوولی و اکتیون را عرضه کرد. این خودروها عملکرد فنی قابل قبولی نشان دادند و خاطرهای خوب باقی گذاشتند؛ اما ظهور تحریمهای سال ۱۳۹۶ با محدودیتهای مالی، سانگ یانگ را از بازار ایران دور کرد.
شرکت سانگ یانگ قدمتی به اندازه تاریخ خودروسازی کره جنوبی و دیگر برندهای مطرح این کشور دارد که از زمان تأسیس در ۱۹۵۴ تاکنون، با فراز و نشیبهای زیادی روبهرو بوده است. این شرکت در ابتدا سازنده ماشینآلات سنگین راهسازی، اتوبوس و کامیون بود که بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصاً کلاس کراساور پیش رفت، اما با بحرانهای مالی مختلف روبهرو شد و چندبار دستبهدست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وستویندز (Panther Westwinds) سهامدار اصلی سانگیانگ شد و همکاری نزدیک آنها با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ شکل گرفت. سانگیانگ در سال ۱۹۹۷ به غول صنعتی آن دوران کره جنوبی یعنی شرکت دوو رسید؛ اما در نهایت با ورشکستگی دوو در سال ۱۹۹۹، توسعهٔ سانگ یانگ تعطیل شد. اوایل قرن ۲۱، با حضور قدرت بزرگ خودروسازی هند، شرکت تاتاموتورز در دوو، سانگ یانگ هم با مدلهای رکستون و کایرون به بازار جهانی برگشت. هماکنون غالب سهام خودروساز کرهای به سرمایهداران داخلی واگذار شده و با نام KG موبیلیتی جان تازه گرفته است.
معرفی خودروی موسو خان
وانت خان، در واقع موسو پیکاپ یا رکستون اسپرت مدرن محسوب میشود که در کشورهای امریکای جنوبی، کولمن (Culmen) به معنی قله نام دارد. عجیب اینکه، خودروی مذکور برای بازار کره جنوبی، خان (Khan) گفته میشود. این وانت دو کابین، سال ۲۰۱۸ انجام شده و بارها همراه تجهیزات مختلف، تغییر چهره داشته است. پیکاپ خان از نظر فنی، نسخه وانت رکستون نسل جدید است و روی همان پلتفرم با تجهیزات مشابه ارائه میشود.
خان در همان نگاه نخست، کیفیت بالاتر خود نسبت به خودروهای چینی موجود در بازار ایران را به رخ میکشد. این کیفیت در متریال مورد استفاده، تا صدای بسته شدن درها مشهود است. شاسی چهارلایه فولادی با چگالی و استحکام کششی بالا موجب مقاومت فوقالعاده در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار میشود.
سانگ یانگ موسو علاوه بر کاربردهای متنوع شخصی، بهعنوان یک خودروی قابل اعتماد سازمانی در کاربردهایی چون خودروی پلیس، آتشنشانی، آمبولانس و امداد، جنگلداری و صنعت و معدن نیز در کشورهای مختلف از جمله انگلستان، روسیه، برزیل، مالت و… به خدمت گرفته میشود.
بررسی موسو خان
طراحی موسو خان در همان نگاه نخست بسیار گیرا و بهواسطه تنومندی و ابعاد بزرگ و جلوپنجره بزرگ و خطوط عضلانی روی کاپوت، قدرتمند و چشمگیر است. نسخههای ساده و قبل از فیس لیفت موسو از جلوپنجرههای کوچکتری بهره میگیرند که چندان جذاب نیست؛ اما برای کارهای سخت و غیرشخصی مناسبتر است. در عوض نسخه خان از جلوپنجرهای عظیم سود میبرد که قسمت عمدهای از جلوی خودرو را اشغال کرده و با میلههای پهن افقی، خودرو را عریضتر و لوکستر نشان میدهد.
ورود به کابین حس یک خودروی غیرچینی و باکیفیت را به همراه دارد. البته انتظار طراحی و فضای یک خودروی SUV را نباید داشته باشید. دید و تسلط به اطراف بسیار خوب است؛ اما بزرگی بدنه برای فضاهای تنگ شهری مناسب نیست. هرچند همین ابعاد بزرگ باعث جلب توجه زیادی میشود. در مورد تست رانندگی هم بهمحض این که این خودرو در اختیار تیم پدال قرار گیرد اطلاعات و تجربه آفرود و آن رود آن را با شما به اشتراک میگذاریم.
طراحی بدنه و نمای بیرونی سانگ یانگ خان
نمای روبرو، چراغها و جلوپنجره رکستون نسل دوم را نشان میدهد. در نسخههای سفارشی، از لبه کاپوت جلو تا پایین بدنه، جلوپنجره بزرگ با خطوط افقی دارد؛ اما این ادوات برای مدلهای ارزانتر، کوچکتر است تا ضمن کاهش قیمت، بهبود گذر از شیبهای تند فراهم کند. طبیعتاً برای سانگ یانگ خان آپشنال، ادوات لوکس و براق کروم، چشمگیر هستند؛ اما مدل پایه، سپر پلاستیکی و تزیینات ساده دارد.
در نمای جانبی، حفاظ پلاستیکی پیرامون گلگیرها و زیر رکاب، بهوضوح دیده میشود. حجمدهی بدنه با خطوط عمیق کشیده شده از چراغها تا اواسط خودرو شکل گرفته؛ اما یک خط عجیب و بیمعنی، موازی قاب پنجره روی درهای ورود به کابین اضافه شده است. ابعاد شیشههای اتاق نسبت به کل بدنه، چندان بزرگ نیست و این موضوع بر حس سرنشینان داخل خودرو تأثیر منفی دارد. سانگ یانگ خان با رینگ اسپرت آلومینیوم ۲۰ اینچ و تایرهای عاجدار ۲۵۵/۵۰ عرضه میشود.
الگوبرداری از رکستون در نمای پشت نیز وجود دارد. طرح مثلثی و برجستهٔ چراغها، حس عضلانی سانگ یانگ خان را تقویت میکند؛ اما مشابه نمای اصلی، سپر سیاه پلاستیکی و ارزانقیمت استفاده شده. طول و عرض قسمت حمل بار، ۱/۳ متر است و همراه کفپوش پلاستیک سخت ارائه میشود. ابعاد سانگ یانگ خان مشابه تویوتا هایلوکس موجود در ایران، و بزرگتر از خودروهایی چون جک T8 و فوتون G7 است.
طراحی کابین و نمای داخلی سانگ یانگ خان
داشبورد و چیدمان تجهیزات آن برای وانت سانگ یانگ، بهوضوح سبک جدید و مدرن آن را نشان میدهد. این ترکیب با وجود سادگی و پرهیز از زرقوبرق اضافی، شباهتهایی به پیکاپهای امریکایی دارد
نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچ و پنل پشت فرمان دیجیتالی ۱۲/۳ اینچ برای خان ارائه میشود. پوشش چرم صندلیها، فرمان، دسته دنده در دو رنگ مشکی و خاکستری و نورپردازی داخل کابین به همراه فرمان زیبا با دکمههای کنترلی روی آنن، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه باعث میشوند تا در فضایی دلپذیر همانند یک خودروی شاسی بلند احساس راحتی کنید. هرچند دسته دنده بلند و ترمز دستی اهرمی، هنوز به نسل قبل تعلق دارند.
از مزیتهای موجود در کابین سانگ یانگ خان میتوان به صندلیهای چرم باکیفیت و بسیار راحت اشاره کرد. طراحی تودریهای و صندلی عقب هم قابل قبول است. همچنین سیستم صوتی ۶ اسپیکر، پدال استیل، استارت دکمهای و ورود بدون کلید، فرمان چرم و تهویه مطبوع اتوماتیک در این خودرو وجود دارند.
پیشرانه و تجهیزات فنی سانگ یانگ خان
موتور سری ۲۰۰ e-XGI توربو یادگار مشارکت سالهای دهه ۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی سانگ یانگ با مرسدس است که ۲ لیتر حجم داشته و به همراه توربوشارژ و اینترکولر، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نسخه دو دیفرانسیل با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن، ۲۱۹۰ کیلوگرم وزن خالص دارد و در زمان حدود ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت سانگ یانگ خان، ۱۱.۶ لیتر در صد کیلومتر است و امکان حمل بار ۱۲۰۰ کیلوگرم و کشیدن تریلر ۳۲۰۰ کیلوگرمی را فراهم میکند.
مشخصات فنی موسو خان
مدل | ۱۴۰۳ |
ویژگی | خودروی مونتاژی-صنایع خودروسازی ایلیا |
مشخصات پیشرانه |
|
موتور | ۴ سیلندر توربو e XTGDi 200T |
حجم موتور | ۲۰۰۰ سی سی |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر در دور ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AISIN |
انتقال نیرو | دیفرانسیل عقب با قابلیت دو دیفرانسیل ۴WD |
مکانیزم انتقال | ۲H, 4H و ۴L همراه با قفل دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دوجناغی مستقل آزاد |
تعلیق عقب | مولتی لینک ۵ مفصلی |
سیستم فرمان | برقی حساس به سرعت |
ابعاد و وزن |
|
طول | ۵۴۰۵ میلی متر |
عرض | ۱۹۵۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۸۵۵ میلی متر |
فاصله بین دو محور | ۳۲۱۰ میلی متر |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
حداقل ارتفاع کف از زمین | ۲۲۰ میلی متر |
حجم فضای بار | ۱۰۱۰ لیتر |
کشندگی تریلر | ۳۲۰۰ کیلوگرم |
وزن خالص | ۲۱۹۰ کیلوگرم |
ابعاد چرخ ها | ۲۵۵/۵۰ R20 |
سرعت و شتاب |
|
شتاب صفر تا ۹۶ | ۱۰.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت |
سوخت و آلایندگی |
|
مصرف سوخت ترکیبی | ۱۱.۶ لیتر |
استاندارد الایندگی | یورو ۶ |
حجم باک بنزین | ۷۰ لیتر |
امکانات |
|
امکانات و تجهیزات ایمنی |
سیستم ترمز سیستم ترمز ضد قفل ABS به همرا ه سیستم توزیع نیروی ترمز EBD تعداد ایربگ ۶ ایربگ در ۱۰ نقطه ( راننده و سرنشین جلو+جانبی صندلی های جلو+پرده ای جانبی) سیستم هشدار کمربند زنگ هشدار سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت قفل ایزوفیکس صندلی کودک کمربند ایمنی ۳ نقطه ای ردیف دوم سیستم هوشمند ورود بدون کلید به خودرو استارت دکمه ای دوربین دنده عقب دوربین ۳۶۰ درجه نمایشگر میزان باد لاستیک (TPMS) سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (DAC) سیستم کنترل پایداری (ESP) سیستم فعال ضد واژگونی (ARP) سیستم ترمز اضطراری (ESS) سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل) سنسورهای پارک جلو و عقب رادار هشدار نقاط کور – BSW رادار هشدار برخورد هنگام خروج از خط – LCW رادار هشدار عبور ترافیک از عقب خودرو – RCTW رادار هشدار خروج امن سرنشینان از خودرو – SEW کیت محافظ باتری و نوسانات برق (Voltage Stabilazer) |
امکانات رفاهی داخلی |
کروزکنترل قفل فرمان برقی دسته دنده به همراه پوشش چرمی صفحه نمایشگر اطلاعات رانندگی ۱۲,۳ اینچ دیجیتال (TFT ) قاب استیل روی پا رکابی های درب جلو پوشش صندلی ها پوشش چرم با کیفیت بالا پوشش فرمان پوشش چرم کیفیت بالا تنظیم صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت به همراه تنظیم گودی کمر در ۲ جهت تنظیم صندلی شاگرد برقی با قابلیت تنظیم در ۶ جهت سیستم تهویه صندلی های جلو (خنک کننده) گرمکن صندلی های جلو و عقب سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه (Dual Zone ) پوشش داخلی سقف، قاب روی ستون ها و دور سانروف در دو رنگ مشکی یا طوسی کنسول داخلی سقف طرح دولوکس به همراه جای عینک و چراغ های LED نورپردازی داخلی شیشه های بالابر برقی به همراه کلید یکبار لمس اتوماتیک سمت راننده |
تجهیزات ظاهری |
عایق صوتی موتور آینه تاشو برقی به همراه گرم کن و راهنمای LED چراغ خوش آمدگویی زیر آینه (چراغ گودال) سانروف برقی چراغ های جلو HID چراغ های LED روشنایی در روز Daylight چراغ های مه شکن جلو LED چراغ های مه شکن عقب چراغ های جلو مجهز به سنسور نور (AutoLight) شیشه جلو ضد اشعه ماورای بنفش برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران شلگیر چرخ های جلو وعقب روف رک |
امکانات و آپشنهای موسو خان
امکانات ذکر شده در جدیدترین محصول سانگ یانگ، همانند دیگر محصول این برند، یعنی رکستون G4 است که میتواند حس لوکس بودن را به این محصول القا کند که البته آن را در مقایسه با سایر رقبای هم سگمنت خود متفاوتتر میکند. یکی دیگر از ویژگیهای قابل توجه این خودرو، دارا بودن چهار رادار ایمنی همچون RCTW- SEW-LCW-BSW است که این محصول را از سایر رقبا متمایز میکند، بدین گونه که این امکانات عموماً در سواریها، کراساوورها و SUVها به کار گرفته میشود.
قیمت موسو خان در ایران و جهان
در بازار استرالیا، آستانه قیمت ۲۶ تا ۴۴ هزار دلار برای خان بنزینی دو دیفرانسیل دنده اتوماتیک دیده میشود. در انگلستان، یک موسو نسخه غیر خان از ۲۶ هزار پوند به بالا قیمت گذاری میشود. در ایران قیمت خان هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است اما پیش بینی میشود با قیمتی در حدود ۳.۵ میلیارد تومان در نسخه فول آپشن وارد بازار شود. نسخههای سادهتر برای مصارف سازمانی با حذف تعدادی از آپش ها قاعدتاً ارزانتر خواهند بود. برخلاف بسیاری از وانتهای صفر کیلومتر بازار ایران که قطعات و خط مونتاژ چینی دارند؛ وانت خان فقط در کره جنوبی تولید میشود. این نکته برای بسیاری از علاقهمندان پیکاپهای لوکس، قیمت نسبتاً گران خان را توجیح خواهد کرد. صنایع خودروسازی ایلیا قرار است به زودی شرایط فروش این پیکاپ را بهعنوان جدیدترین محصول خود اعلام کند.
رقبا و ارزش خرید
در حال حاضر در این کلاس دو رقیب چینی خان در بازار ایران، کی ام سی T9 و بهمن G9 هستند که قیمت بازار آنها نیز در همین محدوده قیمت خان قرار دارد. هرچند قیمت این خودروها در کمپانی، حدود ۲ میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد پایینتر از قیمت خان است. علاوه بر این، اگر بخواهیم یک خودروی مشابه آفرودی دیگر را بهعنوان رقیب خان نام ببریم، باید تویوتا هایلوکس دوکابین سقف بلند اتوماتیک مدل ۲۰۱۶ با قیمت حدودی ۶.۵ تا ۸.۵ میلیارد تومان را در نظر بگیریم؛ بنابراین برای کسانی که به دنبال یک خودروی پیکاپ قلدر و بزرگ با تواناییها واقعی آفرودی و کیفیت بالا هستند، خان گزینه مناسبی محسوب میشود.